1991-ben az Öböl-háború után a 70-es számú gépen, (ami akkor az 5-AO jelzést viselte, később az 5-NV-t, majd a 2-FD, jelenleg a 330-AD jelzéssel még mindig repül) kipróbálták az amerikai lovis színeket. A gép 36320 és 36375-el (vagy valami hozzá közel eső francia színnel?) festették át. Valószínűleg nem mutatott jobb tulajdonságokat, mint a kék szürke minta, mert nem terjedt el a 2000-es vadászváltozatain. Igaz a Rafale már szürke színt kapott, nem a 2000-es kék szürke mintáját.
A 70-es gép 2/5 Ile de France század jelvényével loviz szürkével |
Érdemes megfigyelni, hogy egy szerelőpanel a felségjel fölött a törzsön, illetve az orr, a radar mögött eredeti színű.
A 3/5 Comtat Venaissin század ERC 171 "Tête de mort" Escadrille-jének kalózos (koponya) jelvényével |
A másik oldalon a 2. Escadrille Dragon jelvényével |
A gépen nem láthatóak az átfestések. A franciáknál az volt a szokás, hogy a század Escadrille-jeinek jelvényei szerepeltek a gépek függőleges vezérsíkjain. A két oldalon két különböző. Vagy a század jelvénye volt felfestve.
Jól látható a különbség |
A Escadron de chasse 1/5 Vendée " Jeanne d'Arc" Escadrille-jének jelvényével |
Ekkor a másik oldalon az első Escadrille "Cigogne de Saint-Galmier" gólyája volt látható.
2000-ben a EC2/2 "Côte d'Or" század az 50. évfordulóját ünnepelte. Ennek alkalmából két gépet festettek át. Az egyik gép volt a "Haute Visibilité", a High Visibility, azaz a jól látható, a másik pedig a "Basse Visibilité", a Low Visibility azaz alacsony láthatóságú. A legalkalmasabbnak a loviz szerepre a 70-es számú gépet találták. A minta maradt a standard, de szürke színekkel. Ezen a gépen már a felségjelet is tompították és a századjelvényt is szürkével festették fel. A gép kapott ezen felül egy csinos anti-glare, azaz csillogásmentesítő sötétszürkét a kabin elé.
Azért esett rá a választás, mert még rajta volt a kísérleti szürke kamó |
Együtt a Haute és a Basse Visibilité |
Teljes fegyverzetben |
A mintához a francia Syhartdecal mindkét verzióhoz készített matricát. Itt a loviz és a színes. A szürkéhez biztosan nem jó a 35237 az anti-glare panelhez, a 36118 közelebb áll hozzá.
Escadre Escadron Escadrilles
Az 5. Escadre felépítésén keresztül bemutatom, hogy épült fel egy francia vadász egység.
A franciák a repülőegységeiket Escadre-okba szervezték, amiben 2-4 Escadron volt, ami két-három esetleg négy Escadrillesből állt. Ez a rendszer a 90-es években egyszerűsödött, az Escadre-ok megszűntek. A jelzések többsége az első világháborúból ered, ami nem segíti az egyszerű megértést. Az Escadron kb. az angol Wing, az Escadron a Squadron, ez a magyar századnak megfelelő egység. Az Escadrilles az angol flight, aminek nincs magyar megfelelője, ez 5-6 gépből áll.
Az 5. Escadre de Chasse a következőképpen nézett ki.
Escadron de chasse 1/5 Vendée
SPA 26 Cigogne
SPA 124 Jeanne d'Arc
C 46 Trident
Az orrszámok (hívószám) 5-Nx. Ez az amit a gépek orrára festettek. Az első szám jelzi az Escadre-t, a kötőjel utáni első betű az Escadron-t. Az utolsó betű pedig a gépet az Escadrilles-okon belül jelöli a gépeket. A betűk A-tól Z-ig kerülnek kiosztásra.
A gép függőlegesén levő szám a gép sorozatszáma, annak nincs köze a századokhoz és nem változik, miközben a gépek jönnek mennek az egységek között. Az adott gépet csak azzal a számmal lehet azonosítani.
Escadron de chasse 2/5 Île-de-France
1re escadrille "Paris"
2e escadrille "Versailles"
3e escadrille "Vincennes" (1998 - 2008 augusztusig) akkortól SPA 124 "Jeanne D'Arc"
Az orrszámok korábban 5-Ox, jelenleg 115-Ox
Escadron de chasse 3/5 Comtat Venaissin
SPA 62 Coq de Combat (1985 - 1988)
SPA 84 Renard
SPA 171 Dragon
ERC 571 "Tête de mort"
A század 1990-ben 13 Mirage 2000 RDI és 2 Mirage 2000 B gépből állt.
Az orrszámok 5-Ax
Magyarázat:
SPA = Escadrille spécifique dans l'Armée de l'air Française = francia légierő százada
x = A-Z
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése