A JAWS gyakorlat célja, hogy megállapítsák mi a leghatásosabb eljárás egy tömeges szovjet harckocsi támadás elhárítására. A gyakorlaton realisztikus körülmények között az A-10-es együttműködött az Army Scout és Cobra helikoptereivel, a tüzérséggel és az előretolt földi légirányítókkal. Az egész gyakorlatot egy számtógépes rendszerben rögzítették, amiben számolták a felhasznált lőszert, a gépek helyzetét, és a találatokat is. A reggeli gyakorlatokat egész napos kiértékelés követte.
Az OH-58-as felderítette a célt, az A-10-esek földközelben repülve (100 láb, azaz 30 méter magasan) kihasználva a terep adta álcázási lehetőségeket, ami nem csak a láthatóságot, hanem a gépek hangját és csökkentette, a cél előtt végeztek egy ugrást és különböző irányból támadták a célpontot, majd a fák mögül előbukkanó Cobrák végezték be a feladatot, vagy ha ez sem volt elég, a földön települt irányítók tüzérségi tüzet kérhettek a területre, vagy vice versa. A cél az ellenség folyamatos tűz alatt tartása volt. Az A-10-es pilóták legfontosabb paramétereit pl. a szívverést, a légzést és a vérnyomást mérték a gyakorlat alatt. A pilóták +7 és -2G közötti terhelést kaptak, a mért paramétereik alapján akár űrhajósok is lehettek volna. Az eredmények azt mutatták, hogy a jól szervezett, együttműködésre alapuló csapásmérés 3-4-szer jobb eredmény / veszteség arány mutatott a korábbi különállóan végzett bevetéseknél. A gyakorlatok még a következő években is folytatódtak, aminek eredményeképpen a kongresszus nem vétózta meg a harci helikopterekre és az A-10-re szánt összeget. A másik eredmény a pilóták számára volt fontos, a több száz bevetés során összeállt az A-10-es felhasználói kézikönyve ami a pilóták "Bibliája" lett.
A szürke festéssel szerzett kedvezőtlen tapasztalatok miatt következő JAWS gyakorlatra négy gépet egy különleges foltozott álcázófestéssel láttak el. A négy foltos gépből kettő repült a gyakorlaton. A festés a teljes gépre kiterjedt, még a függesztményeket is foltosra festették.
A nem mindennapi festésmintát állítólag a második világháborúban a Me109-esen alkalmazott sivatagi festés inspirálta. Szürke, homok vagy zöld alapra ötletszerűen a többi színnel foltokat festettek. A koncepció az volt, hogy az éppen alkalmazott földrajzi helynek megfelelően festenék át a gépeket. Erre az öt színből álló készletet terveztek. Az ötlet jó volt, viszont nehéz volt karbantartani a mintát és növelte a költségeket az öt szín alkalmazása.
Ehhez hasonló mintát festettek több helikopterre is ahogy ezt már korábban leírtam. Nyilván hatással voltak egymásra ezek a minták, hiszen ebben az időben rendszeresen találkoztak a különböző tesztelések és gyakorlatok alkalmával.
Leopárd minta
A következő évben aztán az Euro I mintát választották de erről majd a következő részben.
Hihetetlen évek voltak ezek, megjelent az A-10-es, az F-14-es, F-15-ös, az F-16-os majd pár évvel később az F-18-as, az F-117-es, a MiG-29-es, Szu-27-es, Mirage 2000-es mindez 10-12 év alatt.
Állítólag ez a kép inspirálta a mintát. |
Négy gépet festettek le az úgynevezett JAWS rendszerben. A felhasznált színek a 36231, 34092, 34102, 30118, 30227 és ezek bármilyen keveréke.
Gépszám | alapszín | álcázó szín | |||||
75-258 | E | 30227 | 34102 | 34092 | 30118 | ||
75-259 | JAWS | 34102 | 30227 | 34092 | 30118 | 36231 | |
75-260 | 36231 | 34102 | 34092 | 30118 | |||
75-262 | JAWS, E | 30227 | 34102 | 34092 | 30118 |
Két gép vett részt a JAWS-on, két gép települt át Európába a Maverick infra változatának tesztelésére.
75-258
A nellisi terep ideális a teszteléshez. Egyetlen problémával szembesültek csak, nem tudták a rosszidős teszteket lefolytatni, kivéve a porvihart. Fotó: from Bram van Essen |
A minta az alsó felületekre is kiterjedt. www.aircraftslides.com |
A kabin előtt 34102-vel festett csillogásmentesítő rész van. A Maverick ezen a gépen nem lett átfestve. www.aircraftslides.com |
Az eredeti minta. Amennyiben mondhatunk ilyet egy állandóan változtatott festésre. |
Alaposan átalakították a festést. A törzs középső rész és a hajtómű festése nem változott. A kabin előtti rész 30118 lett. |
75-259
Az egyetlen gép amin mind az 5 színt felhasználták. |
A világos foltok eléggé feltűnőek. A kabin előtti rész 34102. |
75-260
Az orron több mixelt folt van. Az orr rész 34092-vel van festve. Fotó: from Bram van Essen |
75-262
Ezen a gépen is 34092 az orr rész. Érdekes, hogy a futóműgondola tetején van egy fekete csík. Ez csak a JAWS illetve az Euro mintát kipróbáló gépen volt fenn. Fotó: from Bram van Essen |
Európában igazán nem lehetett panasz a rossz időjárásra. Fotó: from Bram van Essen |
További képek a Cybermodeleren.
Dana Bell cikksorozata a Hyperscalen.
1. rész, 2. rész, 3. rész
Dana Bell állításával ellentétben a rajzokon számos hiba van. Mivel ezt a mintát eleve átmenetinek tervezték, szerintem megengedhető kisebb eltérés az eredetihez képest.
Thank you for photos:
Bram van Essen
All images are used with the permission of the authors.
Levix...i think you should start posting camo for WWII aircraft...as this Luftwaffe BF-109 you displayed here...!!! it's realy so attractive
VálaszTörlésBest wishes
R.S
Hi RS!
VálaszTörlésThere ara so many Me-109 expert and website about Luftwaffe camouflage and very few really good picture, i dont know, maybe in the future....
Do you know if there are any decals for the JAWS camo in 1/72 scale?
VálaszTörlésSorry i missed your question. Maybe the only one is old Microscale decal in 1/72.
VálaszTörléshttp://www.usaf-sig.org/index.php/reviews/118-decal-reviews/211-microscale-72-313