A teljes tesztelő csapat. |
A képen látható az összes FSD gép és a második YF-16-os példány. A 745-ös gép az YF-16-oson is látható nemzetiszínű festést viseli.
YF-16 és YF-17. A győztes ebben a mérkőzésben az F-16-os lett. Az 568-as gép is hordta ezt a mintát. |
Cloud Scheme azaz a felhő séma. |
Az 568-as gép a hangzatos Ford Trucks "Wimbleton White" fehérrel és 15450 kékkel festve. A vártnál sokkal feltűnőbb volt a levegőben, ezért gyorsan el is felejtették ezeket a színeket.
A légiutántöltés próbája. |
Az F-15-ös minta
A sokkal kevesebbet fotózott és így kevésbé ismert minta az 568-as gépen, ami később az F-15-ösön vált ismertté. A színek itt is 36320/36375.
A minta egy korai maketten.
Szürkék
A nyolc FSD gépből a 745-ösön a színes minta volt, a 746, 748, 749, 750 együléses valamint a 752-es kétüléses gépen egyszínű 36270, fekete orrkúppal volt látható.
A 746-os. |
A 748-as gépen vízszintes vezérsík ki lett cserélve. |
Ugyan az a gép egy F-15-össel a háttérben. |
A két újdonság, akik a mai napig meghatározói az amerikai légierőnek, az F-16-os és az F-15-ös. Az F-15-os gépen még a korai teszt festés, ami 35450/15450 (ua. mint az YF-16 felhő séma kékje) világos kék volt. Érdekes, hogy a felső felületeket ennek a színnek a matt, míg az alsó felületeteket a fényes változatával festették.
A 749-es európai turnén 1979-ben. |
Sajnos nem látszik jól a jelvény a függőlegesen.
A 750-es 1980-ban. |
A 752-es kétüléses Alconburyben 1979-ben. |
A széria gépeken is még egy ideig az összes F-16-os fekete orrkúpot kapott, amíg el nem készültek az anyagukban színezett szürke változatok.
Az átmeneti változatok
Az egész bejegyzés igazából azért készült, mert a most bemutatásra kerülő festés, az egyik legnagyobb kedvencem. A 747-es gép kapta ezt a figyelemreméltó festést. A színek még nem későbbi standardnak megfelelő 36118/36270 alul 36375 szürkék, hanem 36076/36270 és 36440 alul.
A légiharc feladatra választott minta, a várakozással ellentétben a két szín közötti nagy kontraszt miatt inkább kiemelte a gépet mint elrejtette. A gép elkészítéséhez korai F-16A-t válasszunk, ügyelve az antennákra is. A matrica maradékokból megoldható.
A 751-es F-16B-vel. |
A 388th TFW-hez sorolt, de még Nellisről üzemelve, szürke orrkúppal, HL kóddal. |
A 751-es B, szintén egy érdekes mintával. |
A 751-es B-én egy finomabb változata volt az előző kamónak, ami már sokkal jobban hasonlított a későbbi standard mintára és színekre. Az alsó szín nem 36375, egyes források szerint 36492. Érdekesség, bal oldalon a felségjel színt vált a mintával. Ez újdonság volt akkoriban. Az USAF nem is nagyon használta ez a fajta megoldást, de a Navy és Marines a TPS kamónál kifejezetten gyakran élt vele. A mintát a csapásmérő feladatokhoz tervezték.
Ezzel a mintával ugyanaz volt a baj, mint a madár mintával. Feltűnő volt a kontraszt és kiemelte a gép alakját.
A végeleges változat, a standard kamó
1979 Alconbury, a háttérben a 749-es gép |
A 79-es európai turnén a 750-es már a később standarddá vált kamóval repült. A minta jól rejtette a gépet alacsony repülésben, de nem volt igazán megfelelő a légiharchoz. Mivel azonban az USAF légifölény gépnek az F-15-öst választotta, ez másodlagos volt. A gép orra azért maradt szürke, hogy a kabin sötétebb látványát ellensúlyozza. A függőleges vezérsík az alacsonyan repülő gépen felülről nézve, kevesebb fényt kap mint a vízszintes sötét felületek, sötétszürkével festve így túl nagy kontrasztot adna, ezért került rá világosabb festés, aminek további előnye, hogy oldalról nézve, égháttér esetén csökkenti gép a gép láthatóságát.
Az európai vásárlók szintén könnyű csapásmérő feladatokta szánták a típust, így a minta szabvánnyá vált. Egyedül a norvégok kérték teljesen 26270-el a gépet, mert a havas tájon a sötétszürke minta egyáltalán nem volt megfelelő. A szürke viszont megfelelő kompromisszum volt télen, nyáron és légiharc feladatokra is. A mintának a legnagyobb gyengesége a fekete orrkúp volt, de ezt viszonylag hamar orvosolták.
Lásd még weblapom: http://www.plasticwings.hu/f16/f16.htm
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése