Az A-10-es első hivatalos festésmintája a korábban megismert MASK-10A festékekkel festett aszimmetrikus minta volt. Az első gép, ami ezt a festést viselte a 75-263-as. A festéket a DeSotho cég gyártotta Super Desothane néven. A sötétebb szín a ráeső fény 30%-kát verte vissza, a világosabb pedig az 50%-kát. A minta mindössze 14 gépre került fel. A minta a 31-668 és a 31-669 gépeken alkalmazott minták keveréke volt. Az orron levő foltot a 668-asról, az aszimmetrikus szárnyfestést a 669-es gépről örökölte.
A jobb szárny sötét, a bal világos. Fotó: USAF |
Rajz: http://www.jpsmodell.de |
Szinte új a festés, ami aztán hamar elhasználódott. Fotó: From Bram van Essen |
A következő gépekre került fel ez a minta, 75-263, 75-264, 75-265, 75-266, 75-267, 75-268, 75-269, 75-270, 75-271, 75-272, 75-273, 75-274, 75-278, 75-279. A 275-ös, 276-os, 277-es gépen már az új szimmetrikus minta volt, majd a 280-tól a fals kabin festéssel jöttek ki a gépek.
A minta majdnem minden gépen azonos volt, leszámítva az orron levő folt apróbb különbségeit valamint két gépen a bal hajtómű alatti részt, ami a 263 és 264-es gépen világos volt, míg a többin sötét. A Don Color rajza a többségen levő változatot mutatja be. Az alábbi két gép a kivétel.
A 264-es gépen a hajtómű alatti rész világos. A rajzon sötét. www.aircraftslides.com |
A 265-ös a másik gép, ahol megfigyelhető az apró különbség. www.aircraftslides.com |
A festés nem bizonyult tartósnak. Nagyon gyorsan elkezdett fakulni, kopni. Az alábbi képen az 1978-as állapot. Alig két év alatt gyakorlatilag tönkre ment. A WA kód ebben az időszakban fehér volt.
1978-ban a JAWS gyakorlaton. From: www.cybermodeler.com |
Ritka jelzés a függőleges vezérsíkon, az amerikai Függetlenségi Nyilatkozat 200. évfordulójának logója. www.aircraftslides.com |
A másik oldalon pedig az alsó szürke megy fel a szárny belépőélén a felső felületre. www.aircraftslides.com |
Az orrfutó színe 16473, a MASK-10A 30% majdnem olyan világosra fakult, míg az 50%-kos szürke szinte fehér. From: www.cybermodeler.com |
Több gépen gyanúsan világos a bal szárny alja. Ez is ilyen. www.aircraftslides.com |
A külső szárnyrészen az él sötétszürke, ami a szárny alatt is folytatódik. A szabvány szerint a teljes bal alsó szárny sötét, de itt látszik, hogy csak egy kis részen. www.aircraftslides.com |
A szimmetrikus minta
A következő széria kamuflázs már szimmetrikus mintájú volt. Változatlanul "égbolt" kamuflázsnak hívták. A színek nem változtak. A minta alulra nem terjed ki, azonban az orr alá felfestették a kabin mását 36118 szürkével. Ez volt a fals canopy elképzelés, ami az ekkoriban tesztelt Ferris festés része volt. A festék összetételén némileg változtatott a gyártó, mivel a korábbi formula nem bizonyult tartósnak a gépeken. Összesen 146 gépre festették fel ezt a mintát, ezzel ez a minta lett a harmadik legelterjedtebb kamuflázs az A-10-esen.
Rajz: http://www.jpsmodell.de |
A jelenlegi szürke kamuflázs mintája ugyanilyen. Fotó: USAF |
Érdekes, hogy a többi amerikai géptől eltérően a futószárak és aknák nem fehérek, hanem 16473-as szürkék. Fotó: From Bram van Essen |
Az 1977-es párizsi repülőnapon szereplő gép, a show idejére kapott azonosító számmal. Fotó: From Bram van Essen |
A másik gép ami 1977-ben Párizsban volt. Ez a gép felszállás közben lezuhant a bemutatón. www.aircraftslides.com |
A középső gépen az aszimmetrikus festés van. Látszik, hogy a régi festés kissé zöldesebb az új meg lilább. Az elöl levő gép orra alatt kibukkan az álkabin festés. Fotó: USAF |
Ha ezt látja a légvédelmi gépágyú kezelője, már nem sokat segít a fals kabin festés. A sok függesztmény eléggé lerontja egyébként is a megtévesztő hatás. Fotó: USAF |
Szokatlan a sárgára festett antenna. Jól látszik, a korai szögletes beszálló létra. |
Ezen is furcsa a festés. A szárnyvégnek sötétnek kellene lenni. A futógondolának alul világosnak. A sötétebb szín a szárnybelépőn alul is megjelenik. www.aircraftslides.com |
Ezek talán átmeneti minták a véglegesítés előtt. Itt is furcsa a szárny és a kabin mögötti rész festése. www.aircraftslides.com |
A mintát az Euro I festés váltotta le, de az Öbölháború után visszatért és jelenleg is ezt használják az A-10-es gépeken. A korai minta felismerhető a sárgás világosszürke alapszínről, de árulkodóak a korai gépekről hiányzó, azóta felkerült berendezések is (LASTE, ARL-16, ARL-69 /ez lekerült/, ILS, EGI, BLOS antennák, infra és radarcsali vetők, éjszakai fények, formációs fénycsíkok stb.). De erről majd később!
Thank you for photos, draws:
Don Color
Bram van Essen
All images are used with the permission of the authors.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése