2003 júliusában megkezdték a kecskeméti katonai repülőtéren a MiG-29-es gépeink átfestését. Ezt a korábbi festés elhasználódásával indokolták. Tervek szerint 14 gépet "újítanak" fel ilyen módon. A gépek a Gripenen használt standard mintát és az USA haditengerészete által is használt színekhez hasonló színeket kapnak.
A kísérlet
A 04-es gépet érdekes módon kétféle jelzéssel látták el. Az egyik fele csökkentett láthatóságú (low-visibility) jelzésekkel került festésre, míg a másik felén a jelzések színesek voltak. A fals kabin ismeretlen megfontolásból világoskék színű lett, fekete kerettel. A rendszeresítésre kerülő festés egyikkel sem egyezik teljesen.
A "kétarcú" gép színes oldala. | A szürke oldal. |
Jelzések | színes oldal | low-viz oldal | végleges változat |
felségjel | színes | szürke | színes |
ezredjelvény | nincs | nagyon sötét szürke | nagyon sötét szürke |
századjelvény | színes | szürke körvonalas | szürke körvonalas |
gépszám | színes | nagyon sötét szürke | nagyon sötét szürke |
no step, no push, emelés, támasztás stb. | narancs | narancs | világos szürke |
katapult jel | színes | --- | színes |
nyitás | sárga/fekete | --- | sárga/fekete |
felirat | HuAF 59. TFW nagyon sötét szürke | HuAF 59. TFW nagyon sötét szürke | HuAF 59th TFW nagyon sötét szürke |
fals kabin | kék | nagyon sötét szürke | |
Uszoda kék fals kabin. | A magyar helyesírású 59. |
A no step és no push jelek itt még narancs sárgák. A felségjel szürke.
Itt pedig már átfestették őket. Az 59. helyett is már 59th van festve. Fotó: Nagy Ervin |
Egy átmeneti festés változat, amit Temesvári Péter barátom kapott el. |
A végleges változat
A gépeket a német RAL szabvány szerinti színekkel festették le.
A szabványba sorolt színek: RAL 7000 felül és RAL 7040 alul. A RAL 7000 kb. FS 35237 de kevésbé zöld, a 7040 kb. 36375 de kissé pirosabb.
FS 35237 és RAL 7000 | FS 36375 és RAL 7040 |
A világossága hasonló a két színnek, de árnyalatban eltérnek.
Az FS és RAL katalógust egyszerre szkenneltem be, egymás mellé téve a két összehasonlítandó színt. Majd a képet megvágtam, egyéb módosítást nem végeztem rajta. A célom az volt, hogy a két szín hasonlóságát bemutassam.
Revell | Humbrol | Gunze | Testors | |
RAL 7000 | 57! | ~145 | ~337 | ~1721 |
RAL 7040 | ~374 | ~127 | ~308 | ~1728 |
A Revell a RAL színeket adja ki. Sajnos csak a RAL 7000 található meg a választékban, a RAL 7040-re csak közelítő színt tudok ajánlani. A többi gyártó esetében a FS színekből indultam ki.
Rajzom a 21-es gépről. |
Feliratok
A többi NATO országhoz hasonlóan a feliratok mennyiségét minimalizálták. Többnyire csak piktogrammák vannak a gépen, ami elősegíti a többnyelvű személyzet általi üzemeltetést.
Érdekes módon az oroszok is a NATO jeleit használták. |
Nem hiszem, hogy véletlen, hogy az orosz gépeken is a NATO jelzésekhez hasonlókat használtak. A nagy szovjet invázió esetén a kommunista Hans, Louis, Francesco és James azonnal tudta volna üzemeltetni az orosz gépeket. Legalább is megtalálta volna a csatlakozókat és a töltő nyílásokat.
Részletek
A pitot cső festetlen. A radarburkolaton futó fémszál köti össze a géptesttel. |
Érdekes, hogy a csak a dongó színtelen. |
Azért nem teljesen, mert valakinek a vére ott figyel a fullánkján! |
A beömlő belseje eredeti színű. |
Jól látszik a szám. Kevés légierő használ ilyen hatalmas számokat. |
A keréktárcsák orosz keréktárcsa-zöldek maradtak. |
A nyíl jelzi a redőny kiterjedését. Ide ne lépj! |
Az ezred jelvényhez sem sikerült színes festéket találni. |
A kétüléses fals kabin festése. |
"Herélt" dongó. |
Szomorú, hogy annyi színes jelzés ellenére pont a Puma maradt szürke. |
Orosz feliratok a rakéta indító síneken. |
A szerző pózol. |
A folytatásban megpróbálom megérteni miért volt szükség erre a festésre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése