2013. február 22., péntek

A NATO festésű MiG-29-es

A következőkben a NATO minta 10. évfordulóján a plasticwings.hu-n, azóta megszűnt weblapomon, 2003-ban megjelent cikkemet olvashatjátok a NATO festésű magyar MiG-29-esekről.

2003 júliusában megkezdték a kecskeméti katonai repülőtéren a MiG-29-es gépeink átfestését. Ezt a korábbi festés elhasználódásával indokolták. Tervek szerint 14 gépet "újítanak" fel ilyen módon. A gépek a Gripenen használt standard mintát és az USA haditengerészete által is használt színekhez hasonló színeket kapnak.

A kísérlet

A 04-es gépet érdekes módon kétféle jelzéssel látták el. Az egyik fele csökkentett láthatóságú (low-visibility) jelzésekkel került festésre, míg a másik felén a jelzések színesek voltak. A fals kabin ismeretlen megfontolásból világoskék színű lett, fekete kerettel. A rendszeresítésre kerülő festés egyikkel sem egyezik teljesen.

A "kétarcú" gép színes oldala. A szürke oldal.

Jelzések színes oldal low-viz oldal végleges változat
felségjel színes szürke színes
ezredjelvény nincs nagyon sötét szürke nagyon sötét szürke
századjelvény színes szürke körvonalas szürke körvonalas
gépszám színes nagyon sötét szürke nagyon sötét szürke
no step, no push, emelés, támasztás stb. narancs narancs világos szürke
katapult jel színes --- színes
nyitás sárga/fekete --- sárga/fekete
felirat HuAF 59. TFW
 nagyon sötét szürke
HuAF 59. TFW
 nagyon sötét szürke
HuAF 59th TFW
nagyon sötét szürke
fals kabin kék nagyon sötét szürke

Uszoda kék fals kabin. A magyar helyesírású 59.

A no step és no push jelek itt még narancs sárgák. A felségjel szürke.

Itt pedig már átfestették őket. Az 59. helyett is
már 59th van festve. Fotó: Nagy Ervin

Egy átmeneti festés változat, amit Temesvári Péter
barátom kapott el.

A végleges változat

A gépeket a német RAL szabvány szerinti színekkel festették le.
A szabványba sorolt színek: RAL 7000 felül és RAL 7040 alul. A RAL 7000 kb. FS 35237 de kevésbé zöld, a 7040 kb. 36375 de kissé pirosabb.

FS 35237 és RAL 7000 FS 36375 és RAL 7040

A világossága hasonló a két színnek, de árnyalatban eltérnek.

Az FS és RAL katalógust egyszerre szkenneltem be, egymás mellé téve a két összehasonlítandó színt. Majd a képet megvágtam, egyéb módosítást nem végeztem rajta. A célom az volt, hogy a két szín hasonlóságát bemutassam.

Revell Humbrol Gunze Testors
RAL 7000 57! ~145 ~337 ~1721
RAL 7040 ~374 ~127 ~308 ~1728

A Revell a RAL színeket adja ki. Sajnos csak a RAL 7000 található meg a választékban, a RAL 7040-re csak közelítő színt tudok ajánlani. A többi gyártó esetében a FS színekből indultam ki.

Rajzom a 21-es gépről.

Feliratok

A többi NATO országhoz hasonlóan a feliratok mennyiségét minimalizálták. Többnyire csak piktogrammák vannak a gépen, ami elősegíti a többnyelvű személyzet általi üzemeltetést.

Érdekes módon az oroszok is a NATO jeleit használták.

Nem hiszem, hogy véletlen, hogy az orosz gépeken is a NATO jelzésekhez hasonlókat használtak. A nagy szovjet invázió esetén a kommunista Hans, Louis, Francesco és James azonnal tudta volna üzemeltetni az orosz gépeket. Legalább is megtalálta volna a csatlakozókat és a töltő nyílásokat.

Részletek

A pitot cső festetlen. A radarburkolaton futó
fémszál köti össze a géptesttel.

Érdekes, hogy a csak a dongó színtelen.

Azért nem teljesen, mert valakinek a vére ott figyel a fullánkján!

A beömlő belseje eredeti színű.

Jól látszik a szám. Kevés légierő használ
ilyen hatalmas számokat.

A keréktárcsák orosz keréktárcsa-zöldek maradtak.

A nyíl jelzi a redőny kiterjedését. Ide ne lépj!

Az ezred jelvényhez sem sikerült színes festéket találni.

A kétüléses fals kabin festése.

"Herélt" dongó.

Szomorú, hogy annyi színes jelzés ellenére pont a
Puma maradt szürke.

Orosz feliratok a rakéta indító síneken.

A szerző pózol.

A folytatásban megpróbálom megérteni miért volt szükség erre a festésre.

 Fotó: dr. Toperczer István, Nagy Ervin, Papp Levente, Temesvári Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése