2012. november 18., vasárnap

Az ukránok "digitalizálnak"

Az Ukrán Légierő újabb koncepcióváltásba kezdett a gépei álcázása terén. Ez már a sokadik kísérlet, aminek ugyan sok értelme nincs, de legalább látványos témát adhat a makettezőknek.Lehet azonban, hogy egyszerűen a repülőgép javító kapacitásuk reklámozása a cél. Ebben az esetben viszont zseniális húzás a folyamatos átfestés, hiszen ezzel biztosítva van, hogy bekerüljenek, ha csak egy képes hír erejéig is, a repülési szaklapokba és blogokba. A friss minta apropóján áttekintem az Ukrán Légierő fedtésmintáit 2000-től napjainkig.

Szu-27

Jelenleg netes források szerint 16 gépük repülőképes. Ezek változatos festéssel repülnek. A legújabb két felújított gép digitális mintát kapott. Ahogy már a bevezetőben említettem, ez nem biztos, hogy az ukrán légierő ötlete, hanem lehet, hogy simán csak a potenciális megrendelőknek szóló reklám festés.

A digitális mintához hasonló színeket használtak mint a
korábban felújított gépekhez. Vajon melyik ország gépein
fog ez a minta megjelenni? Fotó: russianplanes.net

A korábbi minta, ami csak pár gépen jelent meg.
A minta jellege és színei nagyon hasonlítanak a kazah gépekre
festettekhez, amiket az ukránok újítottak fel.
Fotó: russianplanes.net


A pár évvel ezelőtti minta. A szilánkos minta
minden Szuhojon megjelent. Ezen az UB-én nagyobb
foltok voltak mint a korábbi gépeken. Fotó: spotters.net.ua

A 2000-es évek elején megjelent szilánkos minta álkabin
festéssel. Ez váltotta az első felújításkor a korábbi orosz
szabvány Szu-27-es mintát. Fotó: spotters.net.ua

Az Eritreának szállított gépek hasonló mintát kaptak,
zöld színekkel. Fotó: spotters.net.ua

Az etiópiaiaknak szállított gépekre, hogy hogy nem szintén
szilánkos mintát festettek. Talán azért, hogy a két szemben álló
ország meg tudja különböztetni a saját és az ellenséges
gépeket, ezek a gépek kék színekkel lettek festve.
Fotó: spotters.net.ua

MiG-29

A közel százas nagyságrendben szolgálatban álló gépek festése nagyon változatos. A legfrissebb minta ezeken is a digitális minta. A Szuhojjal ellentétben azonban itt nem kékeket, hanem szürkéket alkalmaztak.

A karbantartási rémálomnak tekinthető négyszínű
digitális minta. Leginkább a szlovákok által alkalmazotthoz
hasonlít. Fotó: spotters.net.ua

A korábbi szabványosnak mondható színkombináció.
A minta sok esetben a korábbi szovjet-orosz mintával
azonos maradt, de a zöldes szürkét egy élénk kék váltotta fel.
Fotó: spotters.net.ua

A szabványos színeket tág határok között kell elképzelni.
A sötétebb minta színei és mintája hasonlít a korábban
bemutatott 74-es számú Szu-27UB-ra. Azonban nem szögletes.
Egy tucatnyi gépen jelent meg. Fotó: spotters.net.ua

A sötétebb minta közelről.  Fotó: spotters.net.ua

Egy kis változatosság. Az élénk kék helyett élénk zöld a gépen.
Fotó: spotters.net.ua

Egy érdekes, de nem érdek nélküli festés. Érdekes, hogy
ezek a színek kerültek a felújított bangladesi gépekre is.
Talán demonstrációs festés a megrendelőnek,
vagy a megmaradt festék elhasználása?
Fotó: RussianPlanes.net

A készülő bangladesi gép. Fotó: spotters.net.ua
Szu-25

A három tucatnyi üzemelő Szu-25-ös gépen a korábban látottakhoz hasonló szín és minta kavalkádot találunk. Itt is előfordulnak export festések egyes gépeken.

A legfrissebb rémes digitális kamuflázs. Fotó: RussianPlanes.net

Milyen környezetben álcázza ez a festés vajon az alacsonyan
repülő Szuhojt? Fotó: RussianPlanes.net

A szilánkos mintát a lóhere mintás álcázófestés váltotta le.
A szovjet Mi-24-es mintára emlékeztető kamuflázs többféle
színkombinációban került a gépekre. Fotó: spotters.net.ua

Egy határozottabb zöld minta, apró foltokkal.
Fotó: RussianPlanes.net

Ez talán egy kísérleti festés 2005 körül. Fotó: spotters.net.ua

Az UB-ék is a szilánkos mintát kapták. Azonban ezen a gépen a
kazahoknak felújított gépek színei vannak. Fotó: spotters.net.ua

A kazahoknak felújított egyik gép. spotters.net.ua

A 2000-es évek elején a Szu-27-es szilánkos mintájával
egyidejűleg a Szu-25-ösök is hasonló jellegű mintát kaptak.
Fotó: spotters.net.ua

A színek itt sem voltak egységesek. A barna itt vöröses, más
gépeken sárga. Fotó: spotters.net.ua

A gépeken a kamuflázs alulra is kiterjedt. Fotó: spotters.net.ua

L-39

Az Albatroszból pár tucat maradt. Ez nem akadályozza meg őket, hogy azt a párat változatos festéssel lássák el időről időre. Természetesen a legfrissebb festés itt is digitális és ronda. Az Albatrosznak nagy keletje van a világban ezért soha nem lehet tudni, hogy a spotterek által fotózott gép vajon az Ukrán Légierő gépe lesz-e, vagy exportra kerül.

A Szu-27 és Szu-25 színeivel és hasonló mintával ellátott
L-39-es. Fotó: spotters.net.ua

Örmény export minta.
Fotó: spotters.net.ua

A lóherés mintával, ami azonos a Szu-25-ösön alkalmazott
álcázó festéssel. Fotó: spotters.net.ua

A képen jól látszik, hogy a minta alulra nem terjed ki.
Fotó: RussianPlanes.net

Ez a minta is több gépen feltűnt és azonos a gyári
Albatrosz mintával, de a színek már eltérnek a cseh színektől..
  Fotó: spotters.net.ua

Egy másik gyári minta, de már ukrán színekkel. Ez a minta a
korábbiakkal azonos időben létezett.
Fotó: spotters.net.ua

2012-es fotó a cseh gyári színekkel. Valószínűleg a lekonzervált
gépekből tették repülőképessé. Nem lenne meglepő, ha egy
magánképként, vagy valamelyik harmadik világbeli
ország gépeként találkoznánk vele a későbbiekben.
Fotó: spotters.net.ua

Ez a 2003-as minta a horvát ellenállók által használt
mintákra hasonlít. Fotó: spotters.net.ua
Mi-8 változatok

Nagyjából 100 darab Mi-8 és Mi-17-es megfelelő változat üzemel jelenleg az Ukrán Légierőnél. A gépek festése igen változatos, ezért az alábbiakban csak ízelítőt tudok a belőlük.

A nagyobb kontrasztú zöld és homok kamó.
Fotó: spotters.net.ua

A zöld és homok kamuflázs viszonylag elterjedt.
Fotó: spotters.net.ua

Ha ehhez a mintához sárga csíkokat adunk, egészen
vadul kinéző gépet kapunk. Fotó: russianplanes.net

Itt még csíkok nélkül a 69-es gép. Fotó: spotters.net.ua

Élénk, szinte türkiz színű az alapszín. Fotó: spotters.net.ua

Két zölddel szinte dzsungel álcázófestés. Fotó: spotters.net.ua

Élénk zöld, világos drapp kamuflázs. Fotó: spotters.net.ua

A szovjet érát idéző színek. A mi 17-eseink egy részén is volt
ilyen festés. Fotó: spotters.net.ua

Mi-24

A harci helikopterből közel 50 darab üzemképes. Ehhez képest az ukrán és orosz blogger oldalakon viszonylag kevés kép található róluk.

Erős kontrasztú a természetben ritkán látható zöldek és
úszómedence kék alsó. Talán bele van kalkulálva a kopás,
mattulás, kiszívódás? Fotó: spotters.net.ua

Szovjet lóhere mintás 24P 2005-ből. Fotó: spotters.net.ua

Szokatlan szürke szürke csíkos gép. Fotó: spotters.net.ua

Ez a csíkos minta nem hogy nem álcáz, de még feltűnővé is
teszi a gépeket égháttér előtt. Fotó: spotters.net.ua

Az érdeklődőknek a következő oldalakat ajánlom.

http://spotters.net.ua
http://russianplanes.net

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése