2013. április 17., szerda

Have Glass

Az F-16-os flotta egy kis része már az F-35-ös géphez kifejlesztett 5. generációs radar és infravörös sugárzást elnyelő rendszerrel lett ellátva. Azért rendszer, mert már nem csak a festék (RAM Radar Absorbing Material) az egyetlen összetevő. A radarhullámok visszaverődhetnek a belső szerkezeti elemekről is. Az F-35 tervezésénél ezt már teljes egészében figyelembe vették (RAS betűszóval hivatkoznak rá a szakirodalomban, ami a Radar Absorbing Structur rövidtése).  Az F-16-osok egyes elemeit, főleg a ki és belépőélek belső szerkezeti elemeit, a későbbiekben cserélhetik majd le RAS kompatibilisre a Lockheed tervei alapján. Ez lesz a legkevésbé feltűnő változtatás és talán soha nem tudjuk meg, mely gépeket érinti majd. A rendszer harmadik összetevője az infravörös tartományban való felderíthetőséget csökkentő bevonat (IR topcoat).

Az F-35 kísérleteknél is használt gép. Többek között a festést is
tesztelték rajta. Fotó: f-16.net

2013-ban frissen átfestett gép. Fotó: Mike Valdez

Az első átfestett nem kísérleti gép útban Afganisztánba.
Fotó: Daniel Guerra - Aerospray

A RAM, nagy dielektromos állandójú polimerbe ágyazott ferromágneses részecskékből áll. A polimer lelassítja a radarhullámokat, a ferromágnesek pedig elnyelik az energiát. A festést ipari robotok végzik, mivel a festést megállás nélkül kell végezni, még a legnehezebben hozzáférhető helyeken is..

Glitter hatás.
Fotó és további képek: Midway Sailor

A korábbi Have Glass generációk olyanok voltak mintha a glitterrel szórták volna be őket. A lakkozott gépek határozottan csillogtak a napfényben.A Have Glass elnevezés is ebből az üvegszerű kinézetből származott.

A spangdalemi F-16-sok korábbi Have Glass festéssel.
Fotó: US Airfoce

A közelebbi gépeken a kabin üvegezése aranyfüsttel van kezeleve, megakadályozandó a radarsugaraknak a kabinba jutását. Ez nem a pilóta védelmét szolgálja hanem a sok éles alkatrészről, berendezésről való sugárzás visszaverődést akadályozza meg. Ezáltal csökken a gép hatásos radar visszaverő keresztmetszete.

Az új és előtérben a régi festés.

Az új bevonat már nem annyira szemcsésen csillog, de határozottan nem matt a felület. A színe sötétebb és barnább, mint az F-16-os korábbi sztenderd sötétszürkéje a 36118 Gunship Grey, ami a.fenti képen jól látszik.

Korábbi bejegyzésem a témában.

További fotók:
http://www.flickr.com/photos/eor1/7613258456/sizes/l/in/photostream/
http://www.flightglobal.com/airspace/media/menace/images/23172/f-35-f-16-and-f-18-in-formation.jpg
http://www.airliners.net/photo/USA---Air/Lockheed-F-16CJ-Fighting/2145681/L/&sid=352931dc7d298d1682b62e82352ea434
http://www.airliners.net/photo/USA---Air/General-Dynamics-F-16CJ/2151268/L/&sid=43e7db614f98829c8c2b1d75a14448a5
http://farm4.static.flickr.com/3200/2967734669_65c48813cc_b.jpg
http://www.flickr.com/photos/eor1/7653912434/sizes/l/in/photostream/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése