2012. március 22., csütörtök

Előjáték az Euro I festéshez

1976-ban megkezdődött a sorozatgyártás. A kezdeti szürkék után és a zsákutcás aszimmetrikus minta bukásával úgy tűnt, hogy a fals kabin minta lesz az A-10-eseken hosszú távon alkalmazott festés. Azonban a JAWS majd az európai tesztek megmutatták a minta gyengeségét. Az alkalmazott harceljárás miatt a gépek szinte folyamatosan földközelben voltak és itt kifejezetten hátrányosnak mutatkozott a szürke kamuflázs. A légierő a Fairchild segítségét kérte, akik az FS 34092-es zöldet ajánlották a 34102-vel világosabb zölddel vagy a 36231 szürkével kombinálva. A TAC úgy döntött kéri mindhárom színt. Ez nem hangzik valami tudományosnak, mert nem is az. A gyártó 1978 szeptemberében a 75-266 és a 75-269-es gépeket festette át. A 266-oson a 36231-et, a 269-esen a sötétebb 36118-at alkalmazták, némileg eltérő mintával. Jó ha tudjuk, hogy mindkét minta eltért számos ponton egymásól és a későbbi szabvány Euro I mintától is.
Rövid tesztelés után, ami során a 266-os gép lezuhant, 1979 januárjától a gyár már az új zöld festéssel látta el a gépeket és megszületett az Euro I minta. A nellisiek Charcoal Lizardnak hívták a mintát, ami aztán rajta is ragadt.

A 266-os a 258-as JAWS mintájú géppel.
Fotó: USAF

Jól látszik a szárny felső része, a nagyo szürke foltokkal.
Fotó: USAF

A 266-os gép láthatóan világosabb, mint a később megszokott Euro I minta. A 36231-es szinte világít. A függőleges vezérsíkon,  a törzsön, a szárnyakon nagyobb felületet foglal el a szürke mint az Euro I mintában. A kabin alatt viszont nem jön föl a gép oldalára. A minta wraparound volt, azaz alul és fölül is alkalmazták.

A 269-es gép 36118-as szürkével.
Fotó: www.aircraftslides.com

A minta már közelebb van a későbbi standard mintához.
Fotó: www.aircraftslides.com

Fotó kalibrációs kör az orron. Érdekes a fémesre kopott bal
függőleges vezérsík.
Fotó: www.aircraftslides.com

A gép még 1980-ban is ezzel a kamóval repült.
Fotó: www.aircraftslides.com

A gyár az első gépet túl világosnak találta, ezért a 269-est 36118-as szürkével festették le. A szürke szín mennyiségét a törzsön és a szárnyon is csökkentették, az orron azonban megnövelték.

A folytatásban az Euro I minta 20 éves történetével ismerkedhettek meg.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése