Prototípusok (YA-10)
11369
Az első két YA-10 prototípus gép FS 16473-as fényes szürke festést kapott (Air Force Standard Exterior Finish). A felségjel hatalmas és színes. Ne feledjük el 1973-ben járunk, az akkori vadászgépeken (F-4C, F-106) is hasonló festés volt. A gépen még csak egy 20 mm-es Vulcán gépágyú volt. A prototípusok számos más ponton is különböznek a széria gépektől ezt a gép makettként való megépítésekor vegyük figyelembe. A GAU gépágyú jelenléte nem jelenti automatikusan azt, hogy a gép már nem prototípus, vagy előszéria, figyelni kell az antennákra, a függőleges vezérsíkra, a szárnyra, a kabinra.
A gép orrán egy előrenyúló pitotcsővet (air data boom) többféle érzékelővel A csövet a tankolónyílás helyére kötötték be. Érdekes, hogy piros fehér csíkozást kapott. A továbbiakban látni fogjátok, hogy minden gépen más színű csíkozást használtak.
Már az első gépeken megkezdődtek a fegyver tesztetek. Az orron, a szárnyon és törzsön kamerák vannak a fegyveroldási kísérletek rögzitésére. Fotó: USAF |
Ezen a képen nem csíkozott a pitotcső. A korabeli szokásoknak megfelelően feketére festették a kabin előtti részt, hogy a pilótát kevésbé vakítsa el az orról tükröződő napfény. Fotó: US Air Force |
Itt már a 30 mm-es GAU gépágyú van a gépen. A pitot lekerült az orról. www.aircarftslides.com |
A prototípusokon a fékszárny belseje Insignia Red 11136 volt. |
11370
A második prototípus is 16473-as színnel került ki a gyárból. Az első kamuflázst az A-7D-vel való összehasonlító és kiértékelő (fly-off) repülésre kapta 1974-ben. A kongresszusban páran úgy gondolták az A-10 felesleges pénzkidobás, hiszen ott van az A-7-es. Az összehasonlító tesztek a légierő várakozásainak megfelelően a közeli harctámogató feladatkörben (CAS) az A-10-es fölényét bizonyították így a program mehetett tovább. A gépet úgynevezett gunship quality festéssel látták el. A légierő felismerte, hogy a gépeket a technológia fejlődés miatt már nem csak optikai tartományban kell rejteni, hanem az infravörös észlelő eszközök és radarok ellen is szükséges lenne a megfelelő passzív védekezés. Az új festést az AC-130 gunshipen (ágyukkal felszerelt repülőgép) tesztelték ezért ragadt rá a Gunship Grey név és a "gunship minőség" jelző.
Hagyományos bombákkal felpakolva. Fotó: US Air Force |
A fly-off-on a 36118 Gunship Gray-el festve. Fotó: US Air Force |
Ismeretlen szőrök a törzsön és a szárnyon. Áramlástani vizsgálat? A gép orrán a csillogásmentesítő fekete festés előtt a tankoló ajtót jelző fehér csíkok láthatóak. Fotó: Stephen Miller |
Előszéria (Preproduction)
Az alacsonyan tevékenykedő gépre a fő fenyegetést a csöves légvédelemben és a kézifegyverekben látta a légierő. Ezért az előszéria gépeken ennek megfelelően többnyire világos kamuflázsokat próbáltak ki, minden gépen másikat.
31664
Az első előszéria gép. Ezen az A-10-esen már gyárilag 36118 volt, hasonlóan a második prototípushoz. A festés minősége messze nem az volt amit ma látunk az F-16, F-15E, B-1B stb. gépeken.
Itt még alaptartozék volt az érzékelőkkel felszerelt pitotcső. A változatosság kedvéért piros sárgával festve. A felségjel színes, egyedi azonosítóként a nagy fehér 1-es lett felfestve. |
Ugyan az a kép, de a gép színét egy F-16-os 36118-as színéhez igazítottam. |
A gépen már fekete a felségjel, érdekesek a fehér jelzések. A pitot világosszürke. Fotó: Ben Knowles |
31665
A gépen próbálták ki a világ talán legőrültebb kamuflázsát. A gépet először lefújták feketére majd erre 6-24 óra elteltével különböző vastagságban (0,7 Mils ± 0,2 Mils, a Mils 1/1000 incs) , ahogy sikerült módon, fehéret fújtak. A végeredmény egy márvány foltos minta volt. A gép inkább nézett ki úgy mintha az eredetileg fehér gép koszolódott volna be, mint fordítva. Értelme álcázási szempontból nem sok volt. Viszont látványos és nehezen elkészíthető.A tesztelés során a legkomolyabb probléma a gépágyú tüzelésekor lépett fel, az el nem égett lőporgázok a gép előtt begyulladtak egy hatalmas tűzgolyót képezve. Egy a furcsa orr kialakítással próbálták ezt megakadályozni, de hamar elvetették. A megoldás kálium nitrát adagolása volt a lőporba, amit a NAVY már régóta alkalmazott. Azonban a nagy mennyiségű lőporgázok ezek után is okoztak hajtóműleállást,
ami az utolsó előszéria gép lezuhanását is okozta. A probléma tehát nem oldódott meg teljesen, de ezt és az erőfeszítéseket a probléma megoldására majd később tárgyalom.
A gyárilag koszos gép egy Paveway és egy HOBOS lézervezérlésű bombával. Jobb szárny alatt kamera, bal szárny alatt a helye. |
A furcsa orr kialakítás, amit végül is elvetettek. Fotó: Airguard |
Remek dioráma téma. www.aircarftslides.com |
31666
A gép teljes egészében 36320-al lett festve. Ezen a gépen a féklap belseje az proto gépekhez hasonlóan pirosra volt festve még további három széria géppel együtt (75-258, -259, -260).
Színes felségjellel, színes jelzésekkel. A szolid szürke egyáltalán nem sejteti a gép brutális pusztító erejét. |
Lovis felségjellel és apró zink-kromát javításokkal, valamint egy ismeretlen fekete háromszög festéssel. |
31667
A festése a Honeywell cég úgynevezett 40% Reflecting MASK-10A volt. A MASK-10A rendszerben a festés fényvisszaverő képességét adták meg százalékban. Azonban ezek nem kizárólag fekete és fehér keverésével előállított szürkék voltak. És semmi közük nem volt a FS szabványhoz sem. A Mask-10A 40% egy világos drapp szín volt. Ez volt az első nem sötétszürke gunship quality festés.
A festés fényviszonyoknak megfelelően változtatta a színét. Valami hasonlót lehetett tapasztalni a MiG-29-eseken is. A zöld borús időben egészen zöldnek tűnt, míg erős fényben inkább szürkének nézett ki.
Ezen a gépen csavart sárga fekete minta volt pitoton. www.aircarftslides.com |
Több javítás és burkolat csere látszik a gépen. A kék szalag fehér x-ekkel a 6512. Teszt század jelzése. |
Talán a fotózás miatt van a fekete csík a törzsön. Azt mindkét oldalra felfestették. www.aircarftslides.com |
31668
Ezen a gépen a márványos festéssel már mintákat alakítottak ki. A fehér réteg vastagságának növelésével világosították a mintát. A cél 60%, 50% és 40%kos fényvisszaverést elérni. Ennek nem volt köze a MASK-10A rendszerhez! A jobb láthatóság miatt egy időben a gépen vörös festés került a szárnyvégekre és az oldalkormányra. Talán Insignia Red, de inkább lehet 12197 narancs ami az Arctic Markings színe. Ezek a láthatóság növelő elemek talán a minta hatásosságát jelzik, de nem tudhatjuk mert nem került nyilvánosságra a tesztelés eredménye. Az biztos, hogy ezzel a fajta festéssel soha többet nem kísérleteztek, de a minta egyes elemei megjelentek az első hivatalos kamuflázsban is.
A fehér festék vastagsága 60% (1-1,1 Mil), 50% (0,5-0,7 Mil), 40% (0,25-0,33 Mil).
60%-os szürke | 50 %-kos szürke | 40 %-kos szürke |
Jól látszik a szárny minta. Az orr részen a folt, a törzs és a hajtóművek teteje, a szárny közepe, a két függőleges vezérsíkot összekötő szárny és a függőleges vezérsík részei a legsötétebbek. |
A szárny alja szinte fehér, de az is márványos. |
Talán a digitális kamóhoz hasonló elmosódó hatást vártak a festéstől. Azonban pont az éleken alkalmaztak szinte fehér festést, ami kiemelte a gépet a környezetéből. www.aircraftslides.com |
A gépláthatóságának a növelésére narancssárga festés került a szárnyvégre és az oldalkormányra. Fotó: Mick Roth |
A gépet végül 36320 szürkére festették. |
31669
Az előző géphez hasonlóan itt is a márványos technikát próbálgatták, de a minta aszimmetrikus volt. El lehet képzelni milyen rémálom lehetett volna ennek a mintának a karbantartása. Elvileg a jobb szárny felül lett volna sötétszürke, alul világosszürke, a bal szárny pedig felül világosszürke és alul középszürke, a fotókon látható, hogy az eredeti szándék a valóságban nem egészen így alakult.
Az előző géphez hasonlóan ezen is megjelentek a narancs láthatóság növelő festések. A baloldali vezérsík világos. www.aircraftslides.com |
Oldalnézetben az aszimmetria a vezérsík festésében jelent meg. A jobb szárny felül "középszürke". Jobban mondva középkoszos. |
Oda az asszimmetria, itt már mindkét szárny felül középszürke. |
Gépszám | Kezdetben | Később |
71-1369 | FS 16473 | FS 16473 |
71-1370 | FS 16473 | FS 36118 |
73-1664 | FS 36118 | FS 36118 |
73-1665 | 60% márványos | 60% márványos |
73-1666 | FS 36320 | FS 36320 |
73-1667 | MASK-10A 40% | MASK-10A 40% |
73-1668 | 40% 50% 60% | FS 36320 |
73-1669 | 40% 50% 60% | 40% 50% 60% |
A folytatásban a korai széria kamókkal foglalkozom majd.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése