2012. május 19., szombat

A-10 Hókamó és egy másik szürke

1981 decemberében két A-10-es érkezett az alaszkai Eielson bázisra, a 80-221-es és a 80-222-es. Ők voltak az első A-10-esek. Az érkezést követően a 221-es gépet átfestették egy közelgő gyakorlat miatt. A gépen nagyjából a 34102-es szín helyére fehér került. A mintát nem hivatalosan Snowhog-nak nevezték el.

Szemcsés a kép, de fel lehet ismerni a zöldeket a
függőlegesen vezérsíkon.
Fotó: USAF

Egyes források szerint a gép többi részét feketére festették át, de ez az ismert színes fotók alapján kizárható. Az alábbi fotón feketének tűnik a belépő, de valószínűleg a fotó tréfál meg minket és az 34092. Ha mégis fekete, akkor már a fehér előtt fel kellett volna festeni. Mivel ezek közvetlen a gyárból jövő gépek kizárt, hogy a 34092 helyén fekete volt, mint ahogy sok gépen az alakulatoknál előfordult. Ezek azonban helyi festések voltak és nem gyári standard.

Matt feketének látszó belépő a szárnyon és a hajtóműn.
Jól látszik a fehér durva szórása.
Fotó: USAF

A Cool Snow Hog nevű gyakorlatra 1982 tavaszán került sor. Kotzebu bázisról előretolt hadműveleti helyszínről repültek a gépek. A gyakorlat célja az A-10-es üzemeltetésének gyakorlása szélsőségesen hideg körülmények között, előretolt hadműveleti helyről (Forward Operating Location). A gépek az alaszkai nemzeti gárda csapatait támogatták a gyakorlat során.

A következő gyakorlatok alkalmával az A-10-re soha nem került ilyen jellegű álcázó festés, bár egyes források szerint három gép viselt még valamilyen hókamót, de ezekről semmilyen hivatalos dokumentum, vagy fotó nincs.

Sajnos ez a kép sem igazán jó felbontású.
Akkoriban ennyit tudott egy színes film.
Fotó: USAF

A neten fellelhető rajzok, Don Color és a Dana Bell féle, nem pontosak. Érdemes lehet a fotók tanulmányozása a gép makettjének elkészítésekor. Arra is érdemes figyelni, hogy a fehér nem pontosan a takarja le a 34102-vel festett részeket.

Suwoni szürke

Nem tudni, hogy mennyire volt hivatalos a suwoni gépeken alkalmazott szürke festés. Az biztos, hogy nem volt hosszú életű és kevés gépet érinthetett. Összesen kettő kép lelhető fel erről a mintáról. A minta a 70-es évektől hivatalos a PACAF FAC gépein. Az OA-10-es az OV-10-es gépeket váltotta, amiken a 36118 szürke volt a standard kamuflázs.

OS, azaz OSAN. Az OV-10 36118-as szürkében.

SU (Suwon) kóddal és PACAF 36118 szürkével festett OA-10.

A 19th TASS (Tactical Air Support Squadron) gépei European I kamuflázzsal kerültek Koreába, ahol egy részüket 36118 szürkére festették át 1989-ben.

1 megjegyzés:

  1. Hi !! it's been a long time since you last posted here, hope you are well.

    R.S

    VálaszTörlés