2012. április 28., szombat

A-10 Peanut és Flipper és egy titokzatos szürke

A Varsó Szerződés kimúlásával és a Szovjetunió felbomlásával az esély egy európai háborúra jelentősen lecsökkent. Az A-10 gépek elsődleges feladata a szovjet támadás esetén az ezerszámra támadó páncélozott járművek megtizedelése lett volna. Mivel az ellenség megszűnt, az A-10-esre sem volt már szükség. Ha nem jön Száddám kuvaiti kalandja, az A-10-est menthetetlenül selejtezik. Ma már tudjuk, hogy mennyire fájt volna az USA-nak a hiánya a későbbi iraki és afganisztáni műveletek során. Az Öbölháború talpig zöldben érte az A-10-es flottát. A 917. TFW-nél Barksdalben úgy gondolták a zöld nagyon nem lesz jó a sivatagban. Két gépet le is festettek próbaképpen. Az egyiket az éjszakai bevetésekhez optimalizálták és szürke színeket kapott. A másikat barnákkal, sárgával festették le a nappali műveletekhez. A minta alapja az Euro I volt, kisebb különbségekkel.
A USAF legfelsőbb vezetése azonban szigorúan megtiltotta, hogy a gépeket átfessék és elrendelték a két gép azonnali visszafestését a szabványos zöld-szürkére. Nem nagyon van erre a fafejűségre racionális magyarázat. Az angliai Alconbury támaszponton hasonlóan gondolkodtak. Ott egy gépet az angolok által használt egyik szürkével festettek át. Itt olyan gyorsan lecsaptak az illetékesek, hogy fotó sem készült a gépről és a hangárt sem hagyhatta el. Vissza kellett ezt is festeni. A 144 A-10-es gépből ami átkerült az iraki frontra végül is 5 gép semmisült meg, két pilóta halt meg és számos gépet ért találat. Az A-10-es volt a legsötétebb festéssel ellátott gép a fronton. Ez valamelyest megkönnyítette az optikai célzást a gépre. Egyes vélemények szerint még nagyobb esély lett volna a túlélésre ha a gépeket átfestik valamilyen világos kamuflázzsal. Alig ért véget a háború, a USAF azonnali hatállyal elrendelte a gépek átfestését világosszürkére. De erről majd a következő részben lesz szó.

Peanut

A gépre disznóagyart is festettek.
Fotó: www.aircraftslides.com

A minta megegyezik az Euro I mintával.
A szárny belépőéle már itt is egyszínű.

A Desert Grey MERDC minta. Itt a 30118 és 30277 a domináns.

A minta a földimogyoróról kapta a nevét. A színek a héj, a belső sötét héj és a mag színeire hasonlítanak.

A mogyoró szabvány színei :).

Dana Bell a híres repüléstörténész és kamuflázs kutató ellátogatott az alakulathoz és dokumentálta a mintát. Szerinte a színek FS 33303, 33245 és 33105. Érdekes, hogy a lefűzős Federal Standard mappában a három szín egymás mellett szerepel. Azonban ez nem véletlen, mert a színeket az US Army használja. Lehet, hogy innen származott az inspiráció.
A neten fellelhető maketteket a készítőik fénykép alapján festették, mert vagy nem hiszik el, hogy ezek a színek voltak a gépen, vagy nem tudják, akarják kikeverni ezeket a színeket, amik semmilyen más repülőgépen nem fordultak elő és ezért egyetlen makettfestéket gyártó cég sem gyártja őket. Véleményem szerint ez a kombináció valószínűleg hiteles, bár nagyon kevés fotó áll rendelkezésre a gépről. Hasonló színkombináció előfordult agresszor gépeken is, de azokon sem az említett színekkel.
A Superscale matricájához adott tájékoztatóban 23617, 30257 és 30118 színek szerepelnek, de valószínűleg fotóról saccolták a színeket.A 30118 kivételével ezek sem "makettezőbarát" színek.

Az eredeti FS színek.

A fotókról nem lehet egyértelműen eldönteni tényleg ezekkel a színekkel festették-e a gépet? A fotók sajátosságai, az emberi szem és az agy képfelfogó képessége miatt a fotókon sem azt látjuk, ami a valóságban látnánk. Illetve többféle valóságot láthatunk :).

A kép színei és az FS színek. Látszik, hogy alig van eltérés.

A képen mindössze annyi történt, hogy a fényességet és a színek arányát a sötétbarnához állítottam be. Így már egészen hihetőnek tűnik a Dana Bell által közölt színkombináció. A legvilágosabb szín kevésbé zöld, de ez lehet a fényviszonyok, a film, az előhívás, a nyomda, a szkenner, a monitor hibája. 

Egy példa mennyire becsap a látásunk. Az agyunk elvár egy megismert valóságot és egyszerűen ehhez igazítja a képet.

Az A és a B négyzet azonos színű!

Az agyunk kreatívan dolgozza fel az információt, amit a szemünk közvetít. Ha nem így lenne, nem látnánk a mintát.

Még itt is bizonytalanok lehetünk, mert a két négyzetet összekötő
sávot átmenetesnek látjuk. Azonban ha kitakarjuk a kép többi részét,
láthatjuk, hogy az bizony egy árnyalat.

A Humbrol választékából a sötétbarnára jó lehet a 118-as, de ez kevésbé piros. A sárga kb. a 62-es és 63-as színek között van. A homokszínre egy keverés a netről: 3*Hu:168 + 2*Hu:74 + 1*Hu:84 + 1*Hu:34. A Humbrol 187-es az Army által korábban e szín helyett használt festék, ami nagyon közel van a 33303-hoz de világosítani kell. Vagy vehetjük arányosan világosabbra az összes színt, ekkor elindulhatunk a Humbrol 29-el, ami a Dark Earth sötétbarna, majd a 63-ast világosítsuk és a 94-esből csináljuk meg a legvilágosabb színt. Esetleg ez utóbbit egy ici picit zöldítjük.
Persze ezektől ízlés szerint el lehet térni.

Flipper

A Flipper nevű delfinről elnevezett szürke minta lett volna az éjszakai változat. A Peanuthoz hasonlóan itt is Dana Bellre kell támaszkodnunk, mert más hiteles információ nem áll rendelkezésre. Szerinte a gépet 36375, 36270 és 36081-es színekkel festették le. A neten található kész makettek készítőinek egy része a legvilágosabb színt 36495-el helyettesíti. Ez a minta sem előzmény nélküli, egy F-4D 1983 és 1990 között viselt hasonló színeket. A géphez a Hi-Decal (1/48 és 1/72) és a Techmod (1/32) adott ki matricát. Szerintük azon a gépen FS 36118, 36270 és 36493 színek voltak.

F-4D Flipper

A legvilágosabb szín világosabbnak tűnik mint a 36375.

Mind a négy szín szerepel a makettfesték gyártók választékában. Így nem túl nehéz feladat a Flipper séma elkészítése. A szürkéket ízlés szerint lehet világosítani. Azt tudni kell, hogy a világos színek a fotókon sokszor világosabbnak látszanak mint a valóságban.


Az angol szürke

A legrejtélyesebb az alconbury-i 10. TFW szürke gépe. Abban az időben az angolok a következő szürkéket használták. Dark Sea Grey-t a NATO Greennel kombinálva, a Tornadon és a Jaguar gépeken, a Medium Sea Grey-t, Barley Grey-t és a Light Aircraft Grey-t az elfogó Phantomokon, Hawkokon, Lightningokon. A legesélyesebb talán a Dark Sea Grey. Ennél többet sajnos nem lehet tudni erről a gépről.

 

Folyt. köv.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése