2011. november 17., csütörtök

Japán T-33, T-2 és T-4 agresszor gépek

Japán a világ egyik legjelentősebb fegyveres erőivel rendelkezik. A Japan Self-Defense Forces (Japán Önvédelmi Erők) három részből áll. A szárazföldi alakulatokból, a haditengerészetből és a légierőből. A légierő beleértve a szállító gépeket és helikoptereket is közel 3000 gépet számlál. A tetemes mennyiségből már könnyen fel lehetett állítani egy agresszor századot. Az agresszorok között megfordult a T-33-as, a T-2-es, majd napjainkban az F-15-ös és kis számban a T-4-es is. Az agresszorok mellett a rendszeres légiharc gyakorlatokra (ACM training) szinte megszámlálhatatlan mennyiségben készültek vízbázisú festékkel festett "ellenségek". Ezek között voltak F-104-esek, amiket egy fotóalbum formájában már bemutattam, valamint F-86-osok, F-4-esek, F-15-ösök is. Az agresszor gépektől ezeket ránézésre az különbözteti meg, hogy a századjelvényük változatlan. Nem az agresszor századhoz tartoznak. Az agresszor századhoz tartozó gépeken egy fehér kobrafej látható, piros nyelvvel és piros szemekkel, néha a fejük külső része is piros.
Jelen bejegyzésben a T-33-as, T-4es és T-2-es agresszorokról készítettem egy képes beszámolót. A jövőben sor kerítek a vízfestékkel festett F-4-esekre és F-1-esekre is.

T-33

A T-33-ról viszonylag kevés képe érhető el a neten. Ezek sem túl izgalmasak, mert fémszínűek és csak a kobra jelzi, hogy az agresszor századhoz tartoztak.

Dayglo festés a szárnytartályon.

Egy gyönyörű kép a T-33-ról.

T-4

A T-4-esek napjainkban is szolgálnak. Az agresszor században is van pár darab belőlük. A festésük egyszínű 36375. Érdekes, hogy más századoknál viszont előfordult pár izgalmas festésű példányuk is.

Szürke festésű agresszor T-4.

Az F-4-esen és az F-1-esen használt sztenderd mintához
hasonló festés.

Valószínűleg

T-2

A T-2 a 70-es években a Jaguár mintájára kifejlesztett gyakorló gép. 1981-től használták agresszor célokra egészen 1990-ig, amikor az F-15DJ vette át a szerepét. A gépek kezdetben a sztenderd 16440 szürke festéssel repültek, háromjegyű fekete gépszámmal az orrukon. 1984 körül a gépszámokat piros, sárga keretű kétjegyűre cserélték, hasonlóra mint az amerikai agresszorokon elterjedt változat (lásd agresszor cikksorozatom a Makettinfón). A gépeken megjelent a hamis / ál / fals kabin festés (false cockpit, amiről a Ferris cikksorozatomban olvashattok szintén a Makettinfón) festés. Egyes gépeken nagyon sötétkékkel illetve sárgával a szárnyak végét és a függőleges vezérsíkot olyan módon festették le, hogy a festetlen gép egy MiG-21-esre emlékeztessen. 1985-től a kivonásukig a gépeken kékesszürke festés jelent meg, amire sötétebb mintát festettek különböző kékes szürkékkel.. Egy gép volt, amire csak az alap szürke került (168). A felségjel fehérjét ekkor kezdték el átfújni egy szürkével vagy talán fehérrel, szándékosan szabadkézzel és csak nagyjából. Majd a felségjel pirosát is szürke átfújással tompították. Pár gépen egy fehér koponya volt látható.

Ezen az oldalon minden gép megtalálható. A japán szövegtől nem kell megijedni a Babelfish fordító pluginja Firefox alatt remekül fordítja a szöveget angolra.  (A legújabb Firefoxokkal nem kompatibilis, de az Add-on Compatibility Reporter pluginnal azzá tehető :).
Aki nem akar vagy tud a fordítással foglalkozni megadom a táblázatban szereplő kódok feloldását.

○: Fotó korai sztenderd festéssel
*: Fotó sárga MiG festéssel
*: Fotó fekete MiG festéssel
: A felségjel átfújva
Kétszínű sötét kamuflázs. A felségjel átfújva. (vagy nem)
:Kétszínű világos kamuflázs. A felségjel átfújva. (vagy nem)

Megjegyzések
1. Kétjegyű szám az orron
2. Felségjel átfújva
3. Halálfej a beömlőn
4. Halálfej az orron
5. A felségjel nincs átfújva

Az alábbiakban fotóválogatást találtok a T-2-ről. Minden gép szerepel, de nem minden mintával.

69-5127

A MiG-21 minta.

A MiG minta alulról. Jól látható a fals kabin festés.
Ez a 135-ös gép de a festésük azonos.

A szürkés kék kamuflázs a 80-as évek végén.
A felségjel szürkével van átfújva.

A felirat szerint ez 89-ben készült. Én fenntartással fogadom,
mert a 27-esről van kép az agresszor századból való
visszavonulása után is, amin már más századjelvényt visel,
viszont a kétszínű agresszor kamót!
Minden esetre érdekes a számozás.

  69-5130

Sárga MiG-21 minta.

69-5134

Sztenderd késői minta

69-5135

16440-es festés, de már fent van a 21-est imitáló festés
és a fals kabin. Az orrszám már agresszor jellegű a felségjel
még nincs átfestve.

86-tól 89-ig viselte ezt a mintát.

79-5145

Az elnyűtt festéssel szemben a felségjel szép tiszta,
akárcsak az orrszám.

79-5146

Érdekes, hogy ezen a késői mintán a felségjelet nem fújták át.

19-5164 és 19-5165

Ez a két gép mindössze egy hónapig átmeneti jelleggel volt az agresszor századnál az eredeti 16440-es festéssel, a fekete orrszámmal.

19-5167

Jól látható, a fals kabin festés.
A kobra nem a szokásos fehér, hanem piros "füleket" kapott.

19-5168

Ez a gép kivételesen egyszínű volt.
 19-5170

Ezen a gépen felül nem volt minta csak a függőlegesen.

19-5171
1982-es kép. A gép még 16440 és csak a kobra jelzi,
hogy nem egy sima gyakorló gép.

Ez is egy késői minta, nem a 16440 kopott változata!
A kobra itt is piros fehér.

Elnézést a kellemetlenségért. Nem minden oldalról lehetett linkelni a képeket referer probléma miatt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése