2012. augusztus 20., hétfő

A-10 Ghost Grey és társai

Az Öbölháború pont jókor jött az A-10-esnek. A Varsói Szerződés felbomlása után a kivonás fenyegette a típust. Az iraki sikeres szereplés viszont biztosította a gép hosszútávú túlélését. A háború során 6 gépet lőttek le, mindet optikai célzással. Ehhez minden bizonnyal hozzájárult a környezethez egyáltalán nem megfelelő sötét kamuflázs is.

Az Sivatagi Vihar előtt minden résztvevő tudta, hogy az európai hadszíntérre kifejlesztett zöld-szürke sötét kamuflázs minden szempontból a lehető legrosszabb választás a sivatagi környezetben. Mind felülről, mind alulról erős kontrasztot fog adni, megkönnyítve a gép vizuális felderítését. A 917. wing két gépet is átfestett kísérlet képen, valamint az alconbory-ben 10. wing is megfestette a maga kísérleti gépét ahogy ezt már olvashattátok itt.

A hadműveletek befejeztével az USAF elrendelte a gépek átfestését. A tapasztalatok alapján egyértelművé vált, hogy a jövőben bekövetkező konfliktusok során az USA minden bizonnyal képes lesz a légifölény biztosítására, így az A-10-re a legnagyobb veszélyt a  kézi légvédelmi rakéták, gépágyúk és egyéb földön telepített eszközök jelentik. A radarirányítású eszközök megsemmisítése, vagy azok hiánya egy aszimmetrikus hadviselés esetén felértékelik az optikai célzással operáló eszközöket, amik ellen hatásos lehet a gépek felismerésének, észlelésének megnehezítése. Nem kellett sokat kutatni, a McClellan bázison előkerítették a MASK-10A dokumentációját, amit a légierő vezetése gondolkodás nélkül el is fogadott. A korábban használt festékeket már rég nem gyártották ezért a színekre az F-15-ös gépen használt és készleten levő 36320 és 36375 színeket választották. A csapatoknál nem várták meg amíg a vezetés kitalálja milyen mintát kell a gépeken alkalmazni, hanem nekiálltak a saját elképzeléseik szerint lefesteni a gépeket. Nem gondolták, hogy ebben az esetben a bürokrácia felülmúlja önmagát és hetek alatt szabványosítja a korábbi mintát. A háború véget ért de a gépek a térségben maradtak, hogy kikényszerítsék a repülési tilalmat az észak-iraki területek felett, megakadályozandó a kurd területek bombázását.

Korai minta

Az improvizált minták annyiban hasonlítottak egymásra, hogy a gép felső felületére festették a 36320-at, az alsó felületre pedig a 36375-öt. Talán mégis volt valamilyen rajz nélküli parancs, amiben annyit írhattak, hogy a gép teljes felső felülete Dark Ghost Grey-el, az alsó felület pedig Light Ghost Grey-el festendő. A két szín találkozásánál kerülendők a határozott egyenes vonalak. A minta nem tartalmazta a fals kabin festést.

Nellisi 57. FWW gépe a korai, Öböl háború utáni mintával.

A 81. TFW A-10-ei voltak az első átfestett gépek.

Egy másik bentwatersi gép. Itt a teljes függőleges vezérsík
36320, csak az oldalkormány 36375.

A spangdalemi 51. FW gépe.

 Jól látszanak az eltérések a képeken. A nellisi gépen sokkal lejjebb van a két szín találkozási pontja. A teljes oldalkormány és vezérsík 36320-as. A spangdahlemi és bentwatersi gépen az ILS antenna burkolata a jobb oldali futóakna elején is szürke a szokásos fekete helyett.

Ghost Grey minta

A hivatalos szürke minta a MASK-10A modernizált változata lett. A színeket az F-15-ösön és a Navy Marines gépein kiterjedten használt 36320 és 36375-re cserélték. Az előny nyilvánvaló volt. A színek nagy mennyiségben rendelkezésre álltak, beváltak mind minőségileg mint rejtés szempontjából. A gépek átfestése azonnal indulhatott. A minta kifejlesztésével sem kellett foglalkozni hiszen éveken keresztül repült már vele az A-10-es. A fals kabin festés kapcsán állítólag volt némi vita a Keith Ferris festőművésszel, aki szabadalmaztatta azt még a 70-es években. A korábbi határozott vonallal festett kabin mintát, határozatlan vonalú kézzel festett folt váltotta fel. Talán ennyi elég volt, hogy a szabadalom ne legyen érvényes.

Aki azt gondolja, hogy a szabványos szürke unalmas és semmi meglepetést nem tartogat, nézze meg alaposan az alábbi képeket.

A laza kézmozdulattal felfestett kabint utánzó folt.

Az alkotói szabadság egészen eltérő mintát eredményez.

A javítóműhelyben az aknaajtó rossz vége lett festve!

Több gépen megfigyelhető zöldre festett orrfutóakna ajtó.

Jól látszik a felső minta. A szárnytőben a
csúszásmentesítő felület szürke. Más gépeken
fekete. Az orron a sötétebb színt a kifolyó
üzemanyag okozta. A gép éppen bejezte a tankolást.


Amikor a jobb és bal oldalon levő elemek
felcserélhetőek érdekes minták jönnek létre.
Itt a jobb oldali orrsegédszárny került a bal oldalra.

Szárnyminta variáció.

Szárnyminta variáció.

A 36320 szinte bemegy a szárnytőig.

Szárnycsere átfestés nélkül.

Hajtóműcsere.

Egy másik szárny festés variáció.

Az F-15-ös mintájára hasonlító minta variáció.

Szögletes minta. Fotó: Andreas Zeitler


Színkontraszt referencia a következő mintához.
Fotó: Roel Reijne

Spangdahlemi minta

Pár évvel a minta bevezetése után kiderült, hogy a Ghost minta túl világos az A-10-es szerepköréhez. 1994 körül az 52. FW Spangdahlemben tervezte, hogy kipróbál az A-10-esen egy sötétebb mintát. A felső színt szerették volna 36231-re cserélni. Erre pár évet kellett várni.
1998-99 körül jelent meg a spangdahlemi gépeken az új sötétebb minta. A 36231 helyett valószínűleg 36251-es színt használtak, ami az F-15-öshöz készletezve volt a Mod. Eagle mintához. A gépek egy része a mai napig ezzel a mintával repül. Azt biztosan kijelenthetjük, hogy nem terjedt el a sötétebb változat. Bár az elmúlt évben pár USA bázison települt frissen festett gépen egy nagyobb kontrasztú festés tűnt fel, de ez inkább 35237, 36375 kombinációnak tűnik és biztosan nem 36251/36231/36270 és 36375. A felsorolt színek sokkal barnásabbak, míg a 35237 kékes árnyalatú.
Érdekes, hogy a makett és matrica gyártók egyáltalán nem vesznek tudomást ezekről a gépekről és erőltetik a 36320/36375 festést.

2000-ben Zeltwegben fotóztam ezt a sötétebbre festett gépet.

A hajtómű 36320/36375-el van festve.
Fotó: Stuart Freer

A hajtómű nyitható burkolata és az oldalkormány egy
szabványosan festett gépről került a gépre.
Fotó: Stuart Freer

Ezen a fotón tökéletesen látszik a különbség a két minta között.
A 36320 inkább kék, míg a 36251 inkább barnás árnyalatú.
Fotó: Ian Nightingale

Vegyes felvágott. Egy picit ebből, egy picit abból.
Fotó: Kristof Jonckheere

Az angol Tornadokon és Harriereken lehetett
látni ilyen szürke kavalkádot egy egy javítás, upgrade vagy
panel csere után. Fotó: Roel Reijne
35237

Talán ez a jövő? 35237 és 36320. Lehet, hogy csak egy kissé elrontott festékszállítmány az oka az erősebb kontrasztnak, de lehet, hogy egy új festéskombináció első gépeinek egyike.

Határozottan erősebb kontraszt mint a 36320 és 36375 esetén.
Fotó: Steve Kempf

Mivel az A-10-es úgy tűnik még 2020-ig velünk lesz, érhetnek még meglepetések. A műszerezettség fejlesztésével az éjszakai bevethetőség megteremtése után, akár az alkalmazott álcázó festés is megváltozhat. Esélyes lehet az F-15E-en alkalmazott 36118, az AV-8B gépeken feltűnt új színkombináció a 36118/35237 vagy akár az újonnan kifejlesztett F-35-ön alkalmazott sötétszürke is. Pár hónapos hír, hogy  F-16-osokat is az új F-35 színre fogják átfesteni. Itt persze nem csak az általunk látható szín a lényeg, hanem a teljes technológia és azok a paraméterek, amik szemmel messze nem láthatóak.

Fotos:

Andreas Zeitler
Papp Levente
Stuart Freer
Ian Nightingale
Kristof Jonckheere
Roel Reijne
Steve Kempf

All images are used with the permission of the authors. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése