. |
A gép szürkében. Talán FS 16473. |
Érdekes, hogy a gép különleges voltáról nem nagyon tudott senki egészen addig,amíg ki nem választották, mint kiállítási darabot, amit aztán elküldtek a Wright-Patterson bázisra. A felújítást végző technikusok meglepve tapasztalták, hogy az egyszínű szürke festés alól egy matt fekete festés kerül elő. Mivel ez eléggé szokatlan volt, elkezdték felgöngyölíteni a gép előtörténetét.
A légierő múzeumának hangárjában. A futómű gondola elején látszik a kopás helyén előbukkanó fekete szín. |
1965-ben a helikopter a 20. különleges hadműveleti helikopter század állományába került. Ez a század szigorúan titkos bevetéseket hajtott végre, főleg éjszaka. A feladatának megfelelően a történetünkben szereplő helikopter valamikor ezután lett feketére festve.
Visszaemlékezők szerint a gép sötétzöld festéssel kerül Vietnámba, majd az időszakos karbantartás során lett feketére festve, mivel nem álltak rendelkezésre a szabványos kamuflázs színek. Ez jól hangzik, de gyengíti a történetet, hogy semmilyen más helikopter nem lett feketére festve.
Terepen |
Egy beszivárgási kísérletet és egy kiemelést hajtottak végre vele 1968-ban, ami viszont annyira életveszélyesnek bizonyult a sötét éjszakában a változatos terepmagasságú dzsungel felett, hogy felhagytak a további kísérletezéssel. A kiemelés ugyan sikeres volt köszönhetően a két világító bombákat szóró gépnek, de amennyire életveszélyes volt az éjszakai repülés, legalább annyira veszélyes volt a fényárban úszó mentés is. Az ellenség kilométerekről kiszúrhatta az akciót és a kivilágított helikopterek jó célpontot adhattak a földről tüzelő ellenségnek.
A felújított gép. |
A gép pár évvel később már szürke volt és az is maradt egészen addig, amíg a múzeumban a régi dicső idők emlékére át nem festették újból feketére.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése