2012. február 22., szerda

A-10 prototípus és előszéria festések

Az A-10-es gépen meglepően sok kamuflázst próbáltak ki. A festések sora már a prototípusokon elkezdődött, majd a csapatszolgálatba állítás után is folytatódott. Jelen írásban a prototípusokon és előszéria gépeken alkalmazott mintákat mutatom be.

Prototípusok (YA-10)

11369

Az első két YA-10 prototípus gép FS 16473-as fényes szürke festést kapott (Air Force Standard Exterior Finish). A felségjel hatalmas és színes. Ne feledjük el 1973-ben járunk, az akkori vadászgépeken (F-4C, F-106)  is hasonló festés volt. A gépen még csak egy 20 mm-es Vulcán gépágyú volt. A prototípusok számos más ponton is különböznek a széria gépektől ezt a gép makettként való megépítésekor vegyük figyelembe. A GAU gépágyú jelenléte nem jelenti automatikusan azt, hogy a gép már nem prototípus, vagy előszéria, figyelni kell az antennákra, a függőleges vezérsíkra, a szárnyra, a kabinra.
A gép orrán egy előrenyúló pitotcsővet (air data boom) többféle érzékelővel A csövet a tankolónyílás helyére kötötték be. Érdekes, hogy piros fehér csíkozást kapott. A továbbiakban látni fogjátok, hogy minden gépen más színű csíkozást használtak.

Már az első gépeken megkezdődtek a fegyver tesztetek.
 Az orron, a szárnyon és törzsön kamerák vannak a
fegyveroldási kísérletek rögzitésére.
Fotó: USAF

Ezen a képen nem csíkozott a pitotcső. A korabeli szokásoknak
megfelelően feketére festették a kabin előtti részt,
hogy a pilótát kevésbé vakítsa el az orról tükröződő napfény.
Fotó: US Air Force

Itt már a 30 mm-es GAU gépágyú van a gépen.
A pitot lekerült az orról.
www.aircarftslides.com

A prototípusokon a fékszárny belseje Insignia Red 11136 volt.

11370

A második prototípus is 16473-as színnel került ki a gyárból. Az első kamuflázst az A-7D-vel való összehasonlító és kiértékelő (fly-off) repülésre kapta 1974-ben. A kongresszusban páran úgy gondolták az A-10 felesleges pénzkidobás, hiszen ott van az A-7-es. Az összehasonlító tesztek a légierő várakozásainak megfelelően a közeli harctámogató feladatkörben (CAS) az A-10-es fölényét bizonyították így a program mehetett tovább. A gépet úgynevezett gunship quality festéssel látták el. A légierő felismerte, hogy a gépeket a technológia fejlődés miatt már nem csak optikai tartományban kell rejteni, hanem az infravörös észlelő eszközök és radarok ellen is szükséges lenne a megfelelő passzív védekezés. Az új festést az AC-130 gunshipen (ágyukkal felszerelt repülőgép) tesztelték ezért ragadt rá a Gunship Grey név és a "gunship minőség" jelző.

Hagyományos bombákkal felpakolva. Fotó: US Air Force

A fly-off-on a 36118 Gunship Gray-el festve.
Fotó: US Air Force

A nyertes "harc" után októberben a gép visszatért a
teszteléshez. A dugóhúzó tesztek miatt orientációs
céllal (a fotózás megkönnyítésére) a gép bal szárnyát fehérre
festették. Az ideiglenes pitotcső, amin a gép térbeli helyzetét jelző
szárnyacskák is helyet kaptak, sárga feketére lett festve.
Nyilván nem attól féltek, hogy egy ember beveri a fejét, viszont
a járművek könnyen letörhették volna.

Ismeretlen szőrök a törzsön és a szárnyon.
Áramlástani vizsgálat? A gép orrán a csillogásmentesítő
fekete festés előtt a tankoló ajtót jelző fehér csíkok láthatóak.
Fotó: Stephen Miller

Előszéria (Preproduction)

Az alacsonyan tevékenykedő gépre a fő fenyegetést a csöves légvédelemben és a kézifegyverekben látta a légierő. Ezért az előszéria gépeken ennek megfelelően többnyire világos kamuflázsokat próbáltak ki, minden gépen másikat.

31664

Az első előszéria gép. Ezen az A-10-esen már gyárilag 36118 volt, hasonlóan a második prototípushoz. A festés minősége messze nem az volt amit ma látunk az F-16, F-15E, B-1B stb. gépeken.

Itt még alaptartozék volt az érzékelőkkel felszerelt
pitotcső. A változatosság kedvéért piros sárgával festve.
A felségjel színes, egyedi azonosítóként a nagy fehér 1-es lett
felfestve.

Ugyan az a kép, de a gép színét egy F-16-os 36118-as
színéhez igazítottam.

A gépen már fekete a felségjel, érdekesek a fehér jelzések. 
A pitot világosszürke. Fotó: Ben Knowles

31665

A gépen próbálták ki a világ talán legőrültebb kamuflázsát. A gépet először lefújták feketére majd erre 6-24 óra elteltével különböző vastagságban (0,7 Mils  ± 0,2 Mils, a Mils 1/1000 incs) , ahogy sikerült módon, fehéret fújtak. A végeredmény egy márvány foltos minta volt. A gép inkább nézett ki úgy mintha az eredetileg fehér gép koszolódott volna be, mint fordítva. Értelme álcázási szempontból nem sok volt. Viszont látványos és nehezen elkészíthető.A tesztelés során a legkomolyabb probléma a gépágyú tüzelésekor lépett fel, az el nem égett lőporgázok a gép előtt begyulladtak egy hatalmas tűzgolyót képezve. Egy a furcsa orr kialakítással próbálták ezt megakadályozni, de hamar elvetették. A megoldás kálium nitrát adagolása volt a lőporba, amit a NAVY már régóta alkalmazott. Azonban a nagy mennyiségű lőporgázok ezek után is okoztak hajtóműleállást,
ami az utolsó előszéria gép lezuhanását is okozta. A probléma tehát nem oldódott meg teljesen, de ezt és az erőfeszítéseket a probléma megoldására majd később tárgyalom.

A gyárilag koszos gép egy Paveway és egy HOBOS
lézervezérlésű bombával. Jobb szárny alatt kamera, bal szárny
alatt a helye.

A furcsa orr kialakítás, amit végül is elvetettek. Fotó: Airguard

Remek dioráma téma.
www.aircarftslides.com

31666

A gép teljes egészében 36320-al lett festve. Ezen a gépen a féklap belseje az proto gépekhez hasonlóan pirosra volt festve még további három széria géppel együtt (75-258, -259, -260).

Színes felségjellel, színes jelzésekkel. A szolid szürke
egyáltalán nem sejteti a gép brutális pusztító erejét.

Lovis felségjellel és apró zink-kromát javításokkal, valamint
egy ismeretlen fekete háromszög festéssel.

31667

A festése a Honeywell cég úgynevezett 40% Reflecting MASK-10A volt. A MASK-10A rendszerben a festés fényvisszaverő képességét adták meg százalékban. Azonban ezek nem kizárólag fekete és fehér keverésével előállított szürkék voltak. És semmi közük nem volt a FS szabványhoz sem. A Mask-10A 40% egy világos drapp szín volt. Ez volt az első nem sötétszürke gunship quality festés.
A festés fényviszonyoknak megfelelően változtatta a színét. Valami hasonlót lehetett tapasztalni a MiG-29-eseken is. A zöld borús időben egészen zöldnek tűnt, míg erős fényben inkább szürkének nézett ki.

Ezen a gépen homokszínűnek látszó gép éppen tankoláshoz
készül. A tankolónyílás nyitva. A gépen jól látszik a
meghosszabbított szárny. A prototípusokon a csűrő után
volt a legörbülő rész. A fotógondoláktól a törzsig a belépőél
mechanizált, hogy nagy állásszögön megakadályozza
a turbulens áramlást, ami a hajtómű leállását okozhatja.
Fotó: USAF

Ezen a gépen csavart sárga fekete minta volt pitoton.
www.aircarftslides.com

Több javítás és burkolat csere látszik a gépen.
A kék szalag fehér x-ekkel a 6512. Teszt század jelzése.

Talán a fotózás miatt van a fekete csík a törzsön.
Azt mindkét oldalra felfestették.
www.aircarftslides.com

31668

Ezen a gépen a márványos festéssel már mintákat alakítottak ki. A fehér réteg vastagságának növelésével világosították a mintát. A cél 60%, 50% és 40%kos fényvisszaverést elérni. Ennek nem volt köze a MASK-10A rendszerhez! A jobb láthatóság miatt egy időben a gépen vörös festés került a szárnyvégekre és az oldalkormányra. Talán Insignia Red, de inkább lehet 12197 narancs ami az Arctic Markings színe. Ezek a láthatóság növelő elemek talán a minta hatásosságát jelzik, de nem tudhatjuk mert nem került nyilvánosságra a tesztelés eredménye. Az biztos, hogy ezzel a fajta festéssel soha többet nem kísérleteztek, de a minta egyes elemei megjelentek az első hivatalos kamuflázsban is.
A fehér festék vastagsága 60% (1-1,1 Mil), 50% (0,5-0,7 Mil), 40% (0,25-0,33 Mil).


60%-os szürke

50 %-kos szürke

40 %-kos szürke

Jól látszik a szárny minta. Az orr részen a folt, a törzs és a
hajtóművek teteje, a szárny közepe, a két függőleges
vezérsíkot összekötő szárny és a függőleges vezérsík részei a
legsötétebbek.

A szárny alja szinte fehér, de az is márványos.

Talán a digitális kamóhoz hasonló elmosódó hatást vártak a
festéstől. Azonban pont az éleken alkalmaztak szinte
fehér festést, ami kiemelte a gépet a környezetéből.
www.aircraftslides.com

A gépláthatóságának a növelésére narancssárga festés került
a szárnyvégre és az oldalkormányra.
Fotó: Mick Roth

A gépet végül 36320 szürkére festették.

31669

Az előző géphez hasonlóan itt is a márványos technikát próbálgatták, de a minta aszimmetrikus volt. El lehet képzelni milyen rémálom lehetett volna ennek a mintának a karbantartása. Elvileg a jobb szárny felül lett volna sötétszürke, alul világosszürke, a bal szárny pedig felül világosszürke és alul középszürke, a fotókon látható, hogy az eredeti szándék a valóságban nem egészen így alakult.

Korai kép, még viszonylag tiszta állapotban. A kiszolgáló
személyzet fehér ruhája jól mutatja, hogy mennyire volt
világos a festés. A bal szárnynak alul középszürkének
kellene lennie, de ez inkább világosszürke.
Fotó: David Davenport

Az előző géphez hasonlóan ezen is megjelentek a narancs
láthatóság növelő festések. A baloldali vezérsík világos.
www.aircraftslides.com

Oldalnézetben az aszimmetria a vezérsík festésében jelent meg.
A jobb szárny felül "középszürke". Jobban mondva
középkoszos.

A bal szárny belépőélét sötétebbre festették? Vajon
lekoptatták a fehéret? Vagy lefújták feketére,  majd
fehérre? Vagy feketével átködölték? A valószínű az,
hogy egyszerűen lekopott a fehér réteg. Erre utal az orr
elsötétedése is.
www.aircraftslides.com

Oda az asszimmetria, itt már mindkét szárny felül középszürke.

Gépszám
Kezdetben
Később
71-1369 FS 16473 FS 16473
71-1370
FS 16473 FS 36118
73-1664
FS 36118 FS 36118
73-1665 60% márványos 60% márványos
73-1666 FS 36320 FS 36320
73-1667 MASK-10A 40% MASK-10A 40%
73-1668  40% 50% 60% FS 36320
73-1669 40% 50% 60% 40% 50% 60%

A folytatásban a korai széria kamókkal foglalkozom majd.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése