Szabvány minták
- Norm 76 Luftwaffe
A szolgálatba lépő Luftwaffe Tornádók nem az akkor érvényben levő Norm 72-es szabványú, úgynevezett NATO festést kapták meg, hanem annak egy, csak a Tornádókon alkalmazott feketével bővített változatát. A minta a NORM 76 nevet kapta és a RAL 9005 / 6014 / 7012 alul 7001 színekből állt. A Norm a norma, szabvány szó rövidítése a szám pedig a bevezetés dátuma.
Bizarr színek egy fenyőerdőkkel teli hadszíntérhez. |
43+34
A gép már eléggé leharcolt állapotban volt a kép készítésekor. Érdekes, hogy a pilonok színei azonosak a Marines korai pilonjaival. A BOZ zavarótöltet vető egyszínű 7012. Az orrkúp erősen matt, a festés feketéje a használat során fényesre kopott. A fotó 2007-ben készült, de nem kell időutazásra gondolni, ugyanis a gépet bemutató (taneszköz) gépként használták.
A korai minta. Túl sok a fekete és kevés a zöld. Fotó: Andreas Zeitler |
- Norm 76 Marine
A Marine gépei 7012 alul 7035 szürke festést kaptak.A kor divatjának megfelelően sok és nagy színes felirattal. Az alsó és felső szín találkozása kontúr nélküli éles vonal.
43+79
Amikor az AG51-es század átvette a schleswigi bázist az MFG1-es század egyik gépe még a korai haditengerészeti festéssel repült. Tehát ez a gép már a Luftwaffehoz tartozott a kép készítésekor. A számos Luftwaffe festés mellé felvehetjük ezt a mintát is.
Jól látszik a svancon a Marine felirat és a korábbi századjelvény átfestése. Fotó:Joop de Groot |
Ez a kép 1987-ben készült. Az új haditengerészeti festés ekkor került bevezetésre. Ezen a gépen még az első minta van. Az előző képhez képest látszik az MFG1 századjelvénye és a Marine felirat. Ha jól megnézzük a felségjel keresztjét látható, hogy az alsó szín sötétebb egy kissé mint a kereszt fehér része. Egyes források fehérnek adják meg az alsó színt, de ez téves.
Az MFG1-es század gépe. Fotó: Mike Freer |
Luftwaffe minta | Marine minta |
RAL 6014 | RAL 7012 |
RAL 9005 | |
RAL 7012 | RAL 7035 |
RAL 7001 |
- Norm 83 Luftwaffe
A Norm 83-as szabvány váltotta a fel a 76-ost a Luftwaffénál. Ez egy sokkal zöldebb kamuflázs, ami nagyon hasonlít az amerikai European One minta színeihez.
A korábbi minta nem tűnt el azonnal, mivel a gépek csak az aktuális nagyjavítása során kapták meg az új kamuflázst.
Az A minta. USA Új-Mexico, 2007. október 29. Érdekes a haditengerészeti színekre festett pilon. Fotó: Andreas Zeitler |
2009-ben az egyik utolsó gép amin a zöld festés megmaradt. Fotó: Joop de Groot |
A C minta.1996 40 éves a JBG33-as század. Fotó: Joop de Groot |
A Norm 83-as három különböző festésmintát írt elő, melyek A, B és C kódot kaptak. Az A és B változat terjedt el, a C változattal festett gépeket később átfestették A vagy a B mintájúra. A minta RAL 6003 / 7021 / FS34079 színekből állt. Érdekesség, hogy a sötétebb zöld az amerikai Federal Standardból származik. Azt a zöldet kezdték használni, ami éppen ekkortájt kezdett kikopni az USAF festési rendszeréből a SEA kamuflázzsal együtt. A zöld minta megjelent a felderítő Phantomon, az F-104-en, az Alpha Jeten és más gépeken is.
- Euro kamó
Az European kamuflázst kimondottan az európai harctérre fejlesztették ki, alkalmazkodva az NSZK-NDK határán található örökzöld erdőkhöz. Az USAF F-4, A-7, A-10, A-37 csapásmérő és vadászbombázói, a helikopterek és szállító és bombázógépek különböző színkombinációra lettek átfestve. A közös bennük a zöld és szürke színek alkalmazása, valamint a korábban általánosan használt tan (barna) szín teljes elhagyása. Érdekes, hogy a korábbi NATO kamuflázst a zöld szürkét sok NATO ország használta, az Euro kamót csak a németek vezették be.
- Norm 87 Marine
A Marineflieger 1987-ben cserélte le a korábbi festést, a Norm 87 néven ismert szabvány D és E mintát tartalmazott, ami a Luftwaffe A és B mintájának felelt meg, de eltérő RAL 5008 / 7012 / 7009 színekkel, alul és felül. Tulajdonképpen ez egy kék, szürke, zöldesszürke festés.
Luftwaffe minta | Marine minta |
FS 34079 | RAL 7012 |
RAL 6003 | RAL 7009 |
RAL 7021 | RAL 5008 |
Mindkét minta megfigyelhető a képen. |
Ezen a fotón jól látszik, hogy a 7009 és a 7012 között milyen kicsi a kontraszt. Fotó: Derek Ferguson |
43+60
Ezen a gépen még a korai változatú minta látható. A törzs oldalán is megfigyelhető a 7009-es szín.. Érdekes, hogy a póttartály és az azt tartó pilon még a korábbi 76-os szabvány szerint van festve. Kép 1990-ben Boscombe Down-ban készült az angliai csata 50. évfordulóján rendezett bemutatón.
Ezen a gépen még a törzs oldalán is látható a 7009-es zöldesszürke. Ez a D minta, ami a Norm83A vonalait követi Fotó: Peter Nicholson |
1994-ben az MFG1 feloszlatását követően a gépek a Luftwaffe AG51-es századához kerültek az eredeti festéssel. Tehát nem kell azon csodálkozni, ha Marine felirat nélküli AG51-es jelvénnyel repülő kék szürke Tornádót látunk régebbi képeken.
- A módosított minta
Később a Marine a mintákat úgy módosította, hogy felül és alul is csak két színt használtak. RAL 5008 / 7009 -at felül és 7009 / 5008-at alul. A 7012 csak a gép oldalsó felületein volt festve, ahol viszont a 7009 NEM jelent meg.
Egyes rajzokon és forrásokban az alsó felületre 7012 / 5008 -at adnak, ami lehet, hogy igaz egyes gépekre, de a többség biztosan nem így volt festve. Szerintem ez egy tévedés, ami az amerikai B-1 minta analógiájára képzeli el a Tornadó festését.
A módosított mintát arról lehet felismerni, hogy a függőleges vezérsíkon oldalon 5008-al van egy csik festve. Fotó: Gerard Helmer |
Jól látszik a felülnézeti képen, hogy csak zöld és kék színnel van festve. A 7012 csak oldalt jelenik meg. Fotó: Kristof Jonckheere |
2003-ban a Marine a maradék gépeit is átadta a Luftwaffénak. A légierő nem festette át a gépeket, azok az eredeti színekkel repültek tovább, a következő nagyjavításig. Természetesen a századjelvények és a Marine felirat lekerült a gépekről.
45+16
Ez a gép már a Luftwaffe kötelékébe tartozik.A póttartály sem a Marine szokásos szürkéje, hanem zöld, talán 34079. A beömlő elülső része át lett festve zölddel. Valószínűleg javítás és nem a kamuflázs része. Az orrfutó akna ajtaján megfigyelhető, hogy az alsó szín a kék mellett bizony a 7009.
Örök probléma a Tornádon, hogy a gázsugárfék használata miatt a függőleges vezérsík töve kormos fekete lesz. Fotó: Andreas Zeitler |
Azon nem kell meglepődnünk, ha fotókon mind a Luftwaffe mind a Marine gépein további alváltozatokat vélünk felfedezni. Az meg mindennapos volt, hogy a pilonokat és a póttartályokat, fegyverzetet teljesen vegyesen alkalmazták, sokszor nem az éppen aktuális kamuflázshoz igazítva, hanem éppen ami kéznél volt, az került fel a gépre. Ha a póttartályok színét is beleszámítjuk akár 5-6 kamuflázs szín is megtalálható volt egyes gépeken.
felül | RAL 5008 | RAL 7009 |
oldalt | RAL 5008 | RAL 7012 |
alul | RAL5008 | RAL7009 |
- Norm 95
95-ben egy újabb szabvány került bevezetésre az ECR felderítő gépeken, majd az aktuális nagyjavításkor az IDS gépek is ezeket a színeket kapták meg. Ez gyakorlatilag mintáját és színeit tekintve azonos a Norm 90-es szabvánnyal, amit 1990-ben a MiG-29-es és F-4F gépeken vezettek be. A Norm 95 már FS színeket használ, FS 35237 / 36320 felül és 36320 / 36375-öt alul.
Annak ellenére, hogy a csere folyamatos volt a mai napig nem végeztek, miközben már bevezettek egy újabb mintát.
A korom a teljes felső felületet bekoszolja. A frissen cserélt panel szinte világít. Fotó: Andreas Zeitler |
44+34
Tudtommal csak ezen az egy gépen fordult elő ez a kamó. A törzs elöl 35237, a szárny felső felülete 36320 teljesen, de talán azért mert az intenzív koszsikálás levitte a 35237-es színt. A függőleges vezérsík koszolódó része fekete festést kapott, ami ugyan nem gátolja a koszolódást de legalább nem látszik. A nagy kontrasztú fekete, 36320 átmentet egy talán 7012-es szürke festéssel tompították.
Érdekes kísérlet a koszolódó vezérsík probléma megoldására. Fotó: Joop de Groot |
FS 35237 | FS 36320 | felül |
alul | FS 36320 | FS 36375 |
- Norm 2006 ?
2006 körül a Eurofighter rendszerbelépésével az azon bevezetett FS 35237 színeket kezdték el a Tornadókra is felfesteni. Ez a korábbiak szerint, az aktuális nagyjavításkor kerül a gépekre. A gépek között árnyalati eltérések vannak. Lehet, hogy kezdetben nem az eredeti FS 35237 került a gépekre, hanem valami helyi másolat.
http://www.airliners.net/photo/Germany---Air/Panavia-Tornado-IDS/1308619/L/
Ezen a fotón a három Tornádón háromféle kék van. Igaz kicsi az eltérés köztük. A KC-135-öshöz legközelebbi a legsötétebb kék, viszonylag friss festéssel. A hozzánk legközelebbin is friss festés van, de ez láthatóan világosabb. A középsőn Norm95 festés van, de ez a koszból látszik, nem új. Ezen a gépen a legsötétebb szín elvileg egyezik a másik két gép színével.
A hajtóműből kiáramló korom az új mintát sem kíméli. Fotó:Joop de Groot |
Nagy valószínűséggel ez lesz az utolsó minta a német Tornádókon.
Kísérleti festések
Luftwaffe
A Luftwaffe nem volt teljesen elégedett a Norm 72-es és ennek Tornadón alkalmazott változatával, a fekete, a sötétszürke és barnává kopó zöld, nem felelt meg az alacsonyan tevékenykedő Tornádók rejtésére. A Phantomokon kiterjedt tesztelést végeztek, amelyek közül egy változatot a 43+19-es Tornadón is kipróbáltak. A festés lényege az volt, hogy a gépek láthatóságát oldalnézetben csökkentsék. Ezért a függőleges vezérsíkot világosszürkével festették le. A Tornadón ezen túl a 7012-es szürkét egy szürkészöldre 7009-re, az alsó színt pedig egy világosabb szürkére cserélték és hátul felvitték a törzs oldalára. A függőleges vezérsíkot a 7030-as szürkével festették le. A minta a későbbi Norm 83A-val szinte teljesen azonos. Tehát a színek: RAL 9005 / 7009 / 6014 / 7030 alul 7035. Nem kizárt, hogy ezen a gépen ezt a mintát többször módosították.
Kísérleti minta | Norm 83A |
RAL 6014 | FS 34079 |
RAL 7009 | RAL 6003 |
RAL 9005 | RAL 7021 |
RAL 7030 | |
RAL 7035 |
Nagyon kevés fotó lelhető fel erről a gépről. |
Itt látszik, hogy a függőleges vezérsíkon sötétebb a szín, mint alul. |
Ugyan akkor a másik oldalról. |
Itt már egy javítás is van a svancon. |
Rejtélyes kép. A függőlegesen a minta a Norm 76-nak megfelelő és erre van ráfújva az alsó színnel egyező, talán 7035-ös szín. |
Összehasonlításul itt egy fotó a lecserélésre váró mintáról. Fotó: Derek Ferguson |
Marine
A Marine hasonló utat követett. A szürke, "majdnem fehér" minta nem volt megfelelő. A régről ismert problémával találkoztak, manőverezés közben a fehér has erőteljes kontrasztot adott a sötét tenger felett. 1985-ben a Luftwaffe Norm 83B mintáján a színeket 7030 / 7023 / 7012-re cserélték. A minta alul és felül is megjelent (wraparound) Hasonló színeket teszteltek egy Sea King helikopteren is. Aztán ott a 7021 / 7012 alul pedig 7023 / 7009 színeket fogadták el 1987-ben. A Tornádón a tesztszínek közül csak a 7012-es maradt meg és ezt egészítették ki az 5008 sötétkékkel és a 7009 zöldesszürkével.
Kísérleti minta | Norm 87E |
RAL 7030 | RAL 7009 |
RAL 7012 | RAL 5008 |
RAL 7023 | RAL 7012 |
Egy nagyon gyenge minőségű kép az Internetről. |
ECR szürke
1995-ben 14 Tornádó az olaszországi Piacenzaban állomásozott, ahova békefenntartóként érkeztek. A volt Jugoszlávia felett tevékenykedő gépeknek elsősorban a földről érkező támadásokra kellett számítaniuk ezért az ugyanezen okból szürkére festett A-10-esekhez hasonlóan ők is szürke gúnyát kaptak. Először csak ideiglenes jelleggel, a zöld gépen a stencileket kitakarták és a gépet 7015 + 9001 azaz szürke és fehér színből mixelt festékkel festették le. Később a nagyjavítások során véglegesen szürkére lettek festve a Norm 95-nek megfelelően.
Jól látható, hogy csak a fontosabb szerviz feliratokat takarták ki, amik szépen az eredeti zöld mintát is megmutatják. A kabinkeret és az antennák sem lettek lefestve. |
Thank you for photos:
Peter Nicholson
Andreas Zeitler
Joop de Groot
Kristof Jonckheere
Gerard Helmer
Derek Ferguson
All images are used with the permission of the authors.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése