2011. április 12., kedd

B-1A sivatagi színekben

A B-1A harmadik és negyedik példánya (gysz: 74-0160 és 76-0174) a korábbi fényes fehér festéstől eltérő sivatagi álcázó festést kapott 1980-ban. A gépek másik jellegzetessége gép hátára szerelt,  támadó és védelmi elektronikát rejtő hosszan előrenyúló gerinc. Ez a B-1B gépeken már nem volt jelen, mert az elektronikát a gép belsejében helyezték el. Korai források a gépek színét az Asia Minor színekkel azonosították, de ezt aztán hevesen cáfolta több hivatalos kiadvány, FS 34201, 30219, 30140 színeket adva meg felül és fényes fehéret alul. A fotókon azonban egyértelműen látszik, hogy a gép festése sokkal inkább 34079?, 20400 és 30140. A 34079-ben nem vagyok biztos, mert a zöld túl élénk és világos, de biztosan nem 34201 ami egy fakó szürkés zöld. Az Asia Minorral festett gépeken erősebb a kontraszt. Az alsó szín ritkán látszik, de elképzelhető, hogy 36622, mivel egy fekete fehér fotón erőteljes ecsetnyomok látszanak a gép alsó szárnyrészén. Más képen meg határozottan fényes. A felső festés minősége eléggé kisipari jellegű, ez jól látszik a mellékelt fotón. A két gép hasonló, de nem azonos mintával repült. Mindkét gépen fekete volt a radome kezdetben. A 4. példány további jellegzetessége a fekete dielektrikus panel a szárnytövekben, valamint a program közben átfestett radarburkolat az orron. Aki kedvet kapott az A változat elkészítéséhez az készüljön arra, hogy a B verzióból csak átalakítással készíthető el a korábbi változat. A farokrész formája, az orrkúp, a hajtómű beömlők, de még a panelek osztása is eltér.

További érdekesség, hogy  harmadik példány volt az utolsó amiben a személyzet mentőkapszulában foglalt helyet és nem egyéni katapult ülésekben.

A businnes jet kinézetű halálmadár. A harmadik gép még fehérben. A 82-es farnboroughi airshowra mégsem mehetett ilyen szolid festéssel.


A negyedik példány már átfestett orral. Jól látszik a képen a háton levő, elektronikát rejtő gerinc. Az orr még a korai hegyes változat pitotcsővel, de a farok áramvonalazó burkolata már kerekded és nem hegyes. A fekete rész a szárnytőben antennákat rejt. A tankoló nyílás szürkére van festve.


Ugyan az a gép, egy picit más szögből. Ezen a képen jól látszik a durva festés.


A harmadik gép. A képen egyértelműen látszik a hegyes orr, a hajtómű beömlő változtatható keresztmetszetét biztosító rész, a nem áramvonalazott szárny és hajtómű csatlakozás hátul.


Az alulnézeti képből egyértelműen nem derül ki, hogy át lett-e festve 36622-re, de talán igen.


Mind a négy A változatot a tesztek végén átfestették a stratégiai kamuflázs sémára (Strategic Camouflage Scheme). A színek felül 34086 és 36081, alul 36118 és 36081. Nem tudom ez melyik a négyből, de az orr, a hajtómű beömlő, a farokkúp egyértelműen jelzi, ez egy A változat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése